Crispy hamstermat
Hej!
Jag ska nu byta mat till Versele-Laga Crispy muesli hamster & co, men har hört att den innehåller för lite protein. Köpte en påse mjölmaskar och ska jag då lägga i lite mjölmaskar för att få upp proteinet? Jag har en guldhamster ifall det är till hjälp!
Lägger du i mjölmaskar så måste du räkna ut de nya värdena. Köp istället B-natural hamstermix från Djurlycka.
Mvh
Mig
Så enkelt är det inte. Du måste räkna ut hur näringsinnehållet förändras för att anpassa mängd och ingredienser.
Att bara tillsätta mjölmask går inte då det innehåller mycket protein och fett. Proteinet i fodret går upp men det gör även fettet. Fodret har redan en skyhög fetthalt så att öka den ytterligare är som att be om problem hos djuren.
Fodret behöver mer protein, mindre fett och mer fibrer då det också är lågt.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: Okej jag förstår, konstigt då att jag sett så många som rekommenderat just denhär kombinationen. Både uppfödare och på youtube!
#3 Det är inte särskilt konstigt då allt för många inte inser att blanda Foder är inget man bara gör utan man måste ha koll på vad man gör.
Att enbart köra Crispy + mjölmask kommer ge problem på sikt.
Låt säga att du kör 95% Crispy och 5% mjölmask, då kommer du ha 16,7% protein men fettet är uppe på 10,8% och fibrer är katastrofalt lågt på 7%.
Inte ens om du går så lågt som 2% mjölmask så kommer det vara tillräckligt bra värden för att ge till din hamster. Och går du åt andra hållet och ökar antal % mjölmask så skenar fettet iväg helt sinnessjukt mycket.
#4: Okej, ska inte fibrer ligga på ett ungefär 8-10%? Det är vad som står på hamsterföreningen, och då är fibrerna inte så låga. Men ska nu lämna tillbaka Crispy och byta till Bunny hamstermat BASIC!
#5 Fibrer ska helst ligga där runt 9% och jag tycker att det är alldeles för lågt med 7% fibrer. Allra helst när fettet drar iväg mot nästan 11%.