Få hamstern att bli mer trygg med mig
Hej!
Jag har en guldhamster som jag hämtade hem i slutat av november, nu är han drygt 4 månader. Nästintill varje dag har jag övat honom med att bli mer trygg med mig, och brukar ta upp honom i korta stunder nästan varje dag. När jag är i närheten av honom är jag försiktig och tar det lungt, men jag märker att han blir rätt stressad när jag tar upp honom. Ibland går det super bra och han är still i min hand/knä. Men längre stunder som mer än 5 minuter, blir han lite stressad av. Jag har matat honom ur min hand och testad lite olika saker, men inget som verkar ha funkat super bra.
Har ni något tips hur jag kan få honom att bli mer trygg med mig och inte bli så stressad när jag tar upp honom?❣️
Har du pratat med uppfödaren? Hur är de andra hamstrarna i kullen? Hur är föräldrarna?
Mvh
Mig
Vad är din definition av tam?
För jag läser inget här som pekar mot en otam hamster.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: Han är tam i sig men jag märker att han kan bli lite rädd för mig ibland, undrar därför om man kan göra honom lite mer trygg så han inte behöver bli rädd!
#3 Med tanke på åldern så utvecklas han fortfarande och då brukar dom kunna bli lite hariga emellanåt. Det är bara fortsätta med hanteringen så brukar det ge med sig 😊
I vilka situationer upplever du honom som rädd? Alltså vad gör du precis innan han blir rädd.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2023-02-13 20:54 av Cireea
#4: Upplever att han är mer rädd om jag ska ta upp honom eller kommer för nära med handen. Då brukar han sitta stilla eller gå iväg, men han har faktiskt idag inte gått iväg när jag kommit nära med handen utan han kom fram direkt och var nyfiken.
Så de kanske bara handlar om tålamod och att han kommer så småningom bli mindre rädd för mig☺️