Nafs/bitande
Hej! För det första vill jag bara säga att jag KOMMER att kolla med vet. Jag vill bara fråga vad ni kan tro att det beror på först.
Min hamsterhona (född 29/9-22) har på senaste börjat nafsa och i enstaka fall bita mig. I buren tar jag upp henne med en kopp då hon verkar tycka det är obehagligt och vaktar sitt revir (buren) ene nu har hon börjat bita/ nafsa löst i mina fingrar, 22-3 ggr har det gått hål och jag har börjat blöda. Ja förstår inte vad det kn bero på. I buren har det blivit bättre, så jag får handskas med henne lite, men i början var det värs. Är det att jag luktar mat?
Sen har jag en till hona som biter i tröjärmar om man har en arm i buren för att hon ska klättra upp. Undrar också över det, denna honan har aldrig bitit mig. Utan bara i kläder.
Du kanske luktar något obehagligt/gott?
Isåfall så rekommenderar jag dig att alltid tvätta händerna innan du handskas med henne med parfymfri tvål.
Angående första honan så skulle jag börja med att tvätta händerna med parfymfri tvål som #1 föreslår just för att eliminera om det är orsaken.
I övrigt är det svårt att komma med förslag då man inte ser själva situationen och hur hamsterns kroppsspråk ser ut i samband med nafs och bett.
Den andra honan, jag ser inget oroande med att hon biter i kläder. Är väl snarare normalt att dom biter i tyg, vissa blir ju som helst besatt av tyg och gnager på allt dom kommer åt. 😅
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
okej, om man kommer ner med handen i buren (första honan!) så kan hon ibland atakera en utan att man rört henne.. revirbeteensde? (detta har hänt innan jag började med kopp)
#3 Ja låter som att hon vaktar reviret.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#4: okej! Då vet jag. Tack för alla tips!