Hamster iFokus

Hamster

Etiketteruppfödninggenetikavelhamstercampbells
Läst 204 ggr
Cosmonautens
3

Cosmonautens kull 27

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter fått inspo från Cireea/Eyos så vill jag gärna haka på att dela mina kullar!

Jag fick min första kull 2018 (tjuvparning mellan mina hybrider), sedan dess fick jag upp ögonen för uppfödning och ville starta något seriöst, då hybridavel absolut inte är seriöst - eller snällt öht. I 5 år har jag hållit på och 27 kullar har fötts av arten Campbells dvärghamster hos mig:)

5/2 blev Cosmonautens Redcloud (blue beige/bbddpp) och Very's Ravioli (blue/aadd) föräldrar! Efter en tjuvkik så ser det ut att vara 5 ungar, 4st rö och en sö.

På bilden är Redcloud, hon har en av mina favoritfärger - blue beige. Hoppas att det finns någon mini-Redcloud i kullen! Jag räknar knappt ut färger längre i Campbells kullar, recessiva gener lever sitt egna liv… Ofta jag får färger som jag knappt kan hitta i deras stamtavlor:D

Cosmonautens
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är förstagångs-pappan Ravioli, måttligt road.

Cireea
1

Jaaa vad kul 😍

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Dem är så fina 🥰

Cosmonautens
2

Bebisarna är nu snart en vecka, efter en tjuvtitt så ser alla ut att må bra - och jag har blivit otroligt taggad på denna kull. Båda föräldrarna bär på så mycket intressant, och det verkar vara så att det är en sandy (bb), en rö. lilac (aaddpp), en agouti (AA), en blue beige (bbddpp) och en champagne (aabbddpp) i kullen!

Dock skulle jag säga att det kan vara för tidigt att se om det verkligen är blue beige och champagne, blue beige har jag endast fått 4ggr innan så inte jättelätt att känna igen - champange har jag aldrig haft öht.

I år planerar jag skärpa mig och faktiskt jobba på att få fram färgerna jag vill jobba med, men för att ta sig dit måste man ibland göra parningar som ger en helt annan färg - för att ungarna i sin tur ska kunna bära på en genotyp som endast ena föräldern har. Jag har innan haft som mål att få fram bra svärta utan teckningen umb, har lyckats med det, nu på nästa projekt - choklad! Choklad kräver genotyperna aa som är svart och bb som är sandy.

Cireea
0

Att ta ”omvägar” är nödvändigt ibland men otroligt irriterande 😂 Allra helst när man inte får det man behöver i ”omvägen” och måste planera om..

Att avla är verkligen inget ”bara”, är mycket som ska klaffa. Och sen ska det genetiska lotteriet falla rätt också.

Cosmonautens
0

#5: Absolut! Opal hemsöker mig, blir inte av med den oavsett hur mycket jag än försöker avla mig ur den - men ibland måste jag spara opaler om de är bättre än resterande t.ex.

Men televerket funkar inte ibland, parar två grey och får en albino xD Men det är ett lotteri, verkligen!

Cosmonautens
0

Ungarna växer som ogräs! Lyckats kolla kön och färg, 3 hanar och 2 honor - blue fawn, sandy, beige, blue beige och en agouti :) Knäppte några bilder på dem imorse:

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

#8: mitt hjärta smälter 🥰

Cireea
1

Sötnosar 🤩

Cosmonautens
1

Kullen blev igår 4 veckor och då testar jag för glukos första omgången, alla utan anmärkning:D Nästa test när de är 5 veckor.

Meraxes
1

#1 Det där är typ den bästa bilden jag har sett 😂 vilken liten surplutt ❤️

#8 Men gud vilka småfisar 😍