Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: rysk-vintervitcampbells
Läst 108 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Skillnad mellan campbells och rysk vintervit?

Hejsan! Sitter här och funderar på om jag ska skaffa Campbells eller rysk vintervit, vad är då skillnaden i beteende och diet?
Har läst att Campbells har lite enklare att få diabetes.

[hamsterwille]
1

mam trodde länge att dessa bar samma art, campbells brukar bli lite större än rysk vintervit. födan brukar vara väldigt lika, men man får ju ha i åtanke att dvärghamstrar enklare får diabetes!

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

#1: både Campbells och rysk vintervit är ju dvärghamstrar :)

Cosmonautens
4

Jag har personligen inte ägt en renartad vintervit, men är uppfödare av campbells. Väldigt individuellt hur man upplever arterna generellt, de är ju alla individer. Men jag har läst att campbells ska vara lite mer "renliga", Vintervita kanske äter och dricker mer vilket gör att det kan bli mer att städa. Campbells kan vara vaktiga i buren av sig, vissa uppfödare avlar inte på beteendet, vissa avlar på det. Och Campbells funkar bättre i grupp om inte också i par som jag förstått.

Vintervita brukar inte vara vaktiga av sig i buren, de funkar sällan i större antal än ett par, campbells har nog bättre par/grupp-dynamik. Båda arterna har ju sina sjukdomar, båda kan drabbas av diabetes, campbells har större risk - däremot har vintervit problem med ögonen, vet dock inte hur det ser ut idag på den fronten.

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#3: tack så jättemycket för svar! Än så länge har så har några personer sagt att Campbells är ganska aggressiva..
Alla uppfödare som jag kontaktat har sagt att båda funkar fint med par om 3, beror väl på individerna :)

Just nu så är jag mer inne på rysk vintervit, det var tanken från början också ☺️