Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsteroff-topic
Läst 54 ggr
Monicaq89
0

Hamster och barn

Jag har besökt diverse hamstrar nu med barnen för att visa dom vad en hamster är och lite vad det innebär. Jag vill så
Gärna ha en hamster men de är min sambo som tvekat.

Idag ställde han lite frågor om hamster och han började mjukna och jag fick upp ett
Hopp men sen sa han att han läst barn under 8 år inte ska ha hamster.

Jag sa men de är ju inte barnen som
Ensam har hand om hamstern såklart! Vi är ju huvudansvariga samt vi har ju stenkoll så barnen inte är med hamstern själv osv .

Känns så jobbigt bara när jag fick upp hoppet

Cireea
2

"..inte ska ha hamster"
Finns inget som säger att barn inte kan ha hamster.

Jag har sålt till många barnfamiljer, med goda resultat. Så länge föräldrarna/föräldern har huvudansvaret och förståelsen för djuret man köpt så brukar det gå fint. Och givetvis att föräldern är beredd på att barnen kan ledsna och att man då får ta hand om djuret resten av tiden. Såklart finns det vissa punkter att beakta innan köp.

1. Hamstrar vaknar generellt sett sent på kvällarna och lägger sig tidigt på morgonen. Har man väldigt små barn kan det därför hända att dom sällan hinner träffa hamstern. Dvärghamstrar kan vara vakna lite under dagtid, dock är det inte alla som är det och det är ju inte garanterat att deras vakentid infaller när barnen är vakna eller hemma för det.

2. Det kan vara svårt med hanteringen för ett barn, hamstrar är generellt sett inte några soffpotatisar som bara sitter i handen utan dom är nyfikna djur som gillar att utforska. Många tror att en tam hamster = sover i armvecket. Det är långt ifrån sanningen, det är ett fåtal djur bland tusentals som myser ner sig och sover hos sin ägare. Dom flesta gör inte det men dom räknas fortfarande som tam.

3. Guldhamstrar är lättare att hantera tack vare storleken, och man behöver dessutom bara en. Dvärghamstrar ska vara minst två, men där kan hanteringen vara svårare på grund av att dom är så små.
    Missförstå inte detta som att dvärghamstrar är svårhanterade, det är inte det jag säger. Nu pratar jag bara storleksmässigt.

Och såklart, vid ett eventuellt köp: stötta bara seriösa uppfödare!
Köp aldrig från butik eller vilken "uppfödare" som helst med ungar. Ta kontakt med en etisk uppfödare som har ett tydligt mål med sin avel och som värnar om den art den avlar på. Otroligt viktigt att göra rätt val.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck