Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsakosthållninghamsterfoder
Läst 57 ggr
tjockhamster123
0

Pellets eller fröblandningar?

Jag undrar vad för mat jag borde ge min hamster, just nu ger jag min hamster såna fröblandningar. Är pellets bra? borde man ge sin hamster det?
När jag köpte min hamster så fick jag med en liten påse från uppfödaren med mat som räckte till ungefär en vecka. Där var det bara massa frön så därför undrar jag om man borde ge pellets till sin hamster eller inte? Är det viktigt med pellets?

Cireea
3

Jag förespråkar mer eller mindre aldrig pellets som huvudsaklig föda. En balanserad och bra fröblandning med rätt värden är att föredra då det ger hamstrarna möjlighet att utföra sitt naturliga beteende att samla, skala och plocka med fröer.

Om man dessutom ser till att inte fylla på med nytt Foder hela tiden utan väntar ut hamstern till den ätit upp majoriteten av fodret så får den ingen chans att plocka ut det godaste, vilket är ett vanligt argument från dom som förespråkar pellets.

Jag tycker det är viktigt att vi ger hamstrarna möjlighet att utföra sina naturliga beteenden. Att plocka ifrån dom möjligheten att plocka och skala olika fröer tycker jag är lika fel som att ta ifrån dom möjligheten att gräva eller hamstra och istället låter dom göra det ibland när det passar ägaren. Naturliga beteenden ska tas tillvara på. 😊

Djurlycka har toppenfoder för hamstrar, både för dvärg och guld. Rekommenderar att man kikar på det om man vill ge ett Foder med bra innehåll och rätt värden.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck