klippa hamsterklor?
hej! gizmos klor börjar bli lite långa, är det bäst att man klipper dem själv eller ska någon på djuraffären/veterinären göra det?
Har man möjlighet och kunskap samt vågar försöka så kan man ta en liten nagelsax och klippa klorna själv.
Annars kan nog veterinär eller vissa djurbutiker hjälpa 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: okej, hur gör man för att inte råka klippa i pulpan då detta kan vara väldigt smärtsamt?
#2 man är försiktig och tar det lugnt.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: om det går så kan du ge hamstern något gott för att distrahera den från klippningen :)
Min hamster var helt omöjlig för mig att klippa klorna på själv, försökte träna men hon ville absolut inte vara still. Det är ju så lätt att råka klippa av en tå eller klippa i tassen istället när de sprattlar sådär, så vi fick åka till hamsterkunnig veterinär regelbundet och klippa. Vet fick även ge henne lite gasnarkos för att hon skulle vara så still att det gick att klippa. Men det gick bra :)
- Redigerat 2023-01-02 04:00 av Meraxes
Jo förresten, för att klorna inte ska bli för långa sen så rekommenderar jag att lägga in stenar eller sten/ skifferplattor. När hamstern går på det så kommer klorna att slipas 😊
#6: ok!
#0: Hej! Jag fick tips i en tidigare tråd att lägga in en oglaserad skål med Sand i buren, typ ett blomkruke fat som är lite ruggat/oglaserat i botten. Det fungerade hur bra som helst! Min hamsters klor får "jobba av sig" där och blev bra efter en vecka. De har inte heller blivit för korta. En ytterliggare fördel är att hon inte kissar i den runda skålen (hade två trekantiga förut) utan bara i den trekantiga sandskålen som är kvar, så det är mycket lättare att hålla rent.
#8: det är också ett bra tips, det funkar också bra ☺️