Pälsvård
Jag har en guldhamster, hane, ca 5 månader gammal. Han är supermysig och lite mer långhårig än vi först trodde ☺️
Så nu undrar jag lite hur jag bäst sköter hans päls? Det är ju som en "kjol" över rumpan som är lång + lite långt i nacken.
Sen undrar jag varför hans päls blir "fet"/glänsig och vad gör åt det?
Ser nästan ut som att man varit helt flötig om händerna och sen haft honom i handen 😁 har sandbad men kan man göra mer?
Tack på förhand!
- Redigerat 2022-12-29 13:11 av neuzss
Tvättar sig hamstern? Hamstrar brukar sköta sin hygien bra själva, sen om något skulle fastna i den långa pälsen så kan man hjälpa till att få bort det såklart.
Om pälsen blir tovig så kan du borsta bort det med en liten kam eller oanvänd tandborste. 🪥
Att pälsen blir fet kan också orsakas av felaktig kost. Vad äter hamstern?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har slängt påsen nu men jag köpte ett pellets med ok värden (efter att läst många trådar här på iFokus).
Sen får han typ lite grönsaker/skinka/färskt som vi äter kanske varannan car tredje dag.
#1: ja men det tycker jag att han gör. Med sanden lixom gnor in sig. Kanske lite mindre nu, vad kan det bero på i så fall?
Dock har vi två ställen med Sand och jag upplever nästan att han tvättar sig mer på det stället han också kissar/bajsar. Känns ju som han hade blivit renare om han tvättar sig i den andra..