Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hamsteretik-och-moral
Läst 218 ggr
[hamsterwille]
0

Läste en förskräcklig hamsterbok!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lånade en bok om smådjur på mitt skolbibliotek och läste om hamstrarna, bara för att hitta saker såsom uppmuntran till att avla, även om man inte kan något om genetik. Dem uppmuntrade om att köpa dåligt Foder såsom enbart pellets! Dem sa att man kunde andvända softwood i burströt också. Vad tycker ni om dessa böcker? Borde man verkligen uppmuntra barn om oetisk avel och dålig skötsel?

• Redigerat 2022-12-21 13:43 av [hamsterwille]
Nephi
6

Boken är 20år gammal 😅 mycket har förändrats och forskats fram sen dess

Däremot så kan du påpeka det för bibliotikarien så kanske dem kan ta bort den ur sortimentet

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
1

Ja, här borde biblioteket ta sitt ansvar och sortera bort boken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
3

Är nog mycket därför forum som detta är så viktigt. För böcker uppdateras ju inte på samma sätt. På forum eller internetsidor går ju saker att uppdatera på fem minuter om det skulle vara så. Detsamma gäller gamla hund och kattböcker. Minns jag läste några såna som barn bara för att jag gillade djur. Nu kommer jag med rädsla ihåg vissa råd därifrån som är helt sjuka för mig idag.

T:ex minns jag att jag läste i en av böckerna att man ALDRIG kan ha både hund och katt. ALDRIG. Det är omöjligt. Hunden kommer ALLTID döda katten omedelbart. Punkt slut.

Jo tjena, här sitter jag idag med två katter och en hund och även om de inte älskar varandra har de aldrig bråkat eller nåt och jag är bekväm med att lämna dem ensamma för om det är någon som skulle ställa till med nåt är det den äldre katten medan hunden knappt ens kollar på honom. 😂

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moon AppleGrey]
0

#3: precis. Eller att det inte går att ha kaniner och katter tillsammans.
Snack! Kaninen jag hade var bästis med grannens katt.

Calcifer
1

#4: Och kaniner kan man ha tillsammans med marsvin. -.-'

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[EM_L]
1

Vad sägs om de gamla böckerna där man kunde ge kaniner 1-2 handfull med pellets… jovisst vi alla har lika stora händer.

[Moon AppleGrey]
0

#5: ja, det fanns mycket felaktigheter folk trodde förr (för inte så länge sedan)

zickan
0

Fakta ändras genom åren. Mesta fakta ifrån böcker kan va skriven av random privatpersoner. Jag har en bok om råttor som är skriven av en råttuppfödare på tror det är 90 talet. Publiserades och såldes runt om i flera upplagor. Betyder inte att allt i den är sant och på den tiden var det kanske så. Men vi lär oss mer om sjukdomar, genetik, avel, hållning och kost.

Fast pellets är ju inga större fel? Som med müsli form finns det sämre och bättre, tycker det är svårare att hitta flera bra müsli former som innehåller allt en hamster behöver utan att behöva tillsätta något mot vad det ser ut att vara i pelletsform. Dock inte gått igenom så mycket i pelletsform för hamster, mest andra arter.
Fler och fler uppfödare som andra har börjat rekommendera och själva använda altromin pellets https://brogaarden.se/collections/foder-til-kanin-och-gnagare/products/altromin-1324-rotte-mus

Samma denna pellets påse vann jag på en hamsterutställning i år. https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwiYgqiIiIv8AhWWj2gJHUHZBUkYABAPGgJ3Zg&ohost=www.google.com&cid=CAESa-D2l6s-LkG9qcwWoMf0NJ5YeqmJn_1O5x9t_3cXbaIwFHq-_Bj8Ulhz6Bx0Hdo0xGivZokkANvc5kQCHZjXfJgNZ8umdCnJvVMNhpY1AXaWfsR0QLjAgZWpQQBYOBJg2BYZnd2N9P35AA4B&sig=AOD64_0yEzYySrlR2OfjVTk-FbcpQmT0Dg&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwidrp-IiIv8AhVgQfEDHd31BDoQ9aACKAB6BAgFECY&adurl=

Samt detta märket på andra arter har bra passande näringsinnehåll för den arten. Ingen koll på hur det ser ut för hamster men borde va art passat för även dom om nu andra arter passar rent näringsmessigt: https://www.zoo.se/smadjur/produkter/science-selective-hamster?gclid=Cj0KCQiA-oqdBhDfARIsAO0TrGGdYXn6OVpInQPUoQYq-MxBGdCHfLtQhniOsy36JZD1QQoFfOP_yicaAu4pEALw_wcB

https://www.arkenzoo.se/brit-animals-hamster-complete-300-g?50499&gclid=Cj0KCQiA-oqdBhDfARIsAO0TrGHhG9eFxOY5zGQR-FLSHN5bXf_9feR_ibpz6nkYcvbkbvjv_dOE2FcaAtQdEALw_wcB

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Altromin råttmat och musfoderInnehåller 12,5 kilo Altromin är ett helfoder, särskilt utvecklat för att täcka alla behov av näringsämnen hos vuxna möss och råttor. Altromin innehåller alla viktiga vitaminer, mineraler och aminosyror (protein) som djuret behöver, vilket gör att inget kompletteringsfoder behövs. Till skillnad från müslifoder säkerställer Altromin-pellets att djuren får samma foder varje gång och inte kan sortera bort något. Detta gör fodret både hälsosamt och ekonomiskt.Innehåller 12,5 kiloHar du sett vårt dammfria bottenmaterial, fritt från kemikalier och mikroorganismer samt med hög absorptionsförmåga?Finns i två storlekar:MillaMore bottenmaterial 10 literMillaMore bottenmaterial 20 literEller vårt bomaterial som är mjukt och dammfritt?MillaMore bomaterial
Maria
4

Så här är det ju med all fakta genom historien. Inte bara när det kommer till djur.
Man kan ju knappast censurera utan man har väl ett eget ansvar att t.ex kolla utgivninsår😉

/Maria

Lona
2

#7: Vilket gör att man funderar över vad som är "rätt" just nu och som kommer att anses vara totalt fel om 10-20 år… Vi sitter ju inte heller på den absoluta sanningen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Nephi
1

#10: Om 10 år har vi med största sannolikhet ännu mer forskning och mer kunskap 😁

Jag tror att lära våra djur att prata kommer bli nästa steg, ser man på tex fluentpets instagram så växer antalet som har knappar varje vecka. Har främst sett hundar men även några katter och något marsvin har smugit sig in bland användarna. Sen är det inte alla djur som vill lära sig att prata men dem förstår och det verkar ge en ökad och bättre kommunikation rakt igenom

Jag har planer att införskaffa ett test paket framöver men just nu är dem något för dyra med tanke på vad frakten går på 🥲

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Tina - HofS
0

#5: Fast nej, man bör faktiskt inte ha marsvin och kanin tillsammans :) De brukar kunna samsas utmärkt, men det är pga av hälsoskäl som man inte bör ha dem ihop. T.ex har kaniner i sin normala bakterieflora i näshålan bakterier som marsvin kan få besvärliga lunginflammationer av, så det känns väldigt onödigt att utsätta marsvinet för det.

Vänliga hälsningar

Tina

HofS
www.hamstersofsweden.com

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#12: hon var ironisk i texten. Hon vet också att kaniner och marsvin inte ska bo tillsammans pga de olika sjukdomarna som kan spridas genom luftvägar och annat.

:)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#8: det många tycker med fel med pellets, förutom att näringsvärdet brukar vara ganska dåligt, är att det inte ger någon som helst berikning för hamstern. Med en fröblandning kan hamstern gnaga, skala, tugga och så vidare medans hamstern med pellets bara.. äter :[

• Redigerat 2022-12-22 10:14 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Tina - HofS
0

#13: Hade lite svårt att uppfatta ironin iom de tidigare kommentarerna gällde att katt och hund aldrig någonsin går att ha tillsammans osv.

Vänliga hälsningar

Tina

HofS
www.hamstersofsweden.com

zickan
0

#14: ja jo jag ger mixat och alltid gjort senaste typ 15 åren. Ger dock en del altromin ibland med då jag har det hemma i råttornas fodermix. Vet dock att det är många som rekommenderar pelletsform. Främst flera uppfödare och just altromin har jag hört.
Visst är det roligare med müsli/frö form. Men det går att stimulera dom rätt bra med pellets också för de som vill. Bara göra födosök mm. Blöta upp det i vatten och göra om de lite funkar eller blöta upp och ha de i egen godis bakning. Ändå rätt bra näringsinnehåll i altromin.
Brukar ge mina bebisar altromin pellets uppblöt till mjukmat i vatten ibland.
Som med hund och kattmat till de arterna kan man hitta på mer kul än att bara ge djuren Foder ur en skål.
Men jag föredrar med müsli/frö form. Mest för det är roligare göra eget Foder och gjort det under så många år att det skulle kännas konstigt att inte göra det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.