Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehamsterrysk-vintervithybriderdvärghamster
Läst 173 ggr
[hamsterwille]
0

Hamster bor själv?

Har läst här på forumet att det är lag på att dvärghamstrar ska hållas i grupp. Jag stödjer inte djuraffärer längre men dem sa att många hade kommit tillbaka med hamstrarna då dem hade dödat varandra. Victoria Reachel säger att hon inte rekommenderar det. Jag vet inte vilken källa jag ska gå på?

EquusCaty
0

#0: Jag tycker att du ska gå på den källan att dvärghamstrar behöver en kompis. Victoria Reachel är en helt ok källa att gå på när det gäller hamstrar men hennes hamstrar är också födda i andra land.

Tjena^^

[hamsterwille]
0

Okej, ska jag introducera en ny hamster till Gizmo? Hon är över 6 månader gamla och är väldigt aggresiv.

Cireea
5

Du ska följa lagen i det land du bor i, dvs Sveriges lag om att dvärghamstrar ska hållas med artfrände om det inte föreligger särskilda skäl.

Victoria R bor inte i Sverige och kommer från ett land där det inte finns renartig avel av varken Campbells eller Rysk Vintervit, därav att rekommendationerna ser ut som dom gör i andra länder. I Sverige har vi många fina och renartiga linjer där man värnar om flockmentalitet vilket då ger helt andra förutsättningar för hamstrarna än massproducerade hybridlinjer har.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[hamsterwille]
0

#3: Jag förstår, men jag undrar om det är bra för hamstern att introducera en ny för henne då hon över ett halvår. Jag vill inte utsätta en annan hamster för fara med tanke på hennes aggresiva beteende. Ska jag introducera en ny hamster till Gizmo?

EquusCaty
0

#4: Jag vet inte säkert, väntar på Cireea. Men jag antar det.

Tjena^^

91Marran
1

#4: Det går sällan bra att introducera äldre hamstrar ihop. Det gör man när de är små eller kullsyskon.

Mvh
Mig

Cireea
4

#4 Att sätta ihop en Hybrid så sent är riskfyllt och bör inte göras av någon utan kunskap. Jag vet att erfarna uppfödare av dvärghamsterarterna avråder från detta då riskerna är för stora.

Jätteviktigt att man läser på om dvärghamstrars behov och beteende innan man ger sig in på att sätta ihop. Alldeles för många tror att det bara är att sätta ner dom tillsammans, men det är långt ifrån så enkelt. Dessutom är det ofta vi människor som förstör möjligheten för dvärgar att fungera ihop på grund av okunskap.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[hamsterwille]
0

#7: ok, då vet jag!