Uppfödare - mentor?
Hej!
Jag funderar på att inom snar framtid starta upp en uppfödning av campbells dvärghamster. Därför undrar jag om det möjligtvis finns någon erfaren uppfödare här som skulle kunna tänka sig på att bli min mentor - svara på massor av frågor och funderingar? Om inte, hur hittar jag isåfall någon?
Tack på förhand! ☺️
Kika in hos olika uppfödare av arten, kolla hemsidor om dom har eller ställ frågor direkt till dom. Det viktigaste med en mentor är att ni har bra kontakt och att ni båda delar lite samma tänk kring avel 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Yes, tack så mycket för svar. Alltså lite som jag tänkte. ☺️
Är det en bra idé att ha flera mentorer/personer man skriver till vid frågor etc så att man har flera perspektiv, eller kan det vara en dålig idé?
#2 Det är aldrig en bra idé.
Jag avböjer direkt att vara mentor när personen i fråga vill ha flera mentorer. Jag har varit det en gång och jag säger aldrig igen. Det skapar bara onödiga problem mellan alla inblandade.
#3: Okej! Tänkte att det kunde bli något liknande. Men om man har en mentor som man huvudsakligen "förlitar" sig på men samtidigt bollar lite frågor med andra uppfödare då och då. Alltså enstaka saker där man kanske vill få flera perspektiv för att kunna bilda en egen uppfattning? 😊
#4 Som sagt, varit med om det förr och det slutade inte bra. Varken för mig eller andra som gjort liknande. Men det är väl upp till var och en, var dock tydlig med den/dom du hör av dig till att du planerar ha flera att bolla med så dom får en chans att avböja innan det blivit en cirkus av allt.
#5: Okej, tack för svar. Ska ha det i eftertanke!
Förresten skulle jag kunna skriva till dig och endast få svar på frågor angående hamsterhållning vid uppfödning, alltså inget direkt avelsrelaterat. ☺️
#6 Fråga på du