Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsadvärghamster
Läst 114 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Hur får man bort det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla hamsterägare!

(jag skriver åt en vän)

Hens dvärghamstrar har som ett slags torkat klet på doftkörtlen som måste bort, detta för att förhindra infektion/ få bort infektion. Hen har försökt att få bort det genom att röra och peta där med en blöt tops, vilket inte funkar. Har ni några tips på hur hen kan få bort kletet?

Infogar bilder-

Tacksam för svar!

• Redigerat 2022-08-13 13:15 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Anonymanvändare
0

En frisk doftkörtel ska inte behöva rengöras av djurägaren. Däremot är det inte ovanligt att det kan bli både infektioner och tumörer i/vid doftkörteln på dvärghamstrar, därför bör körteln kontrolleras regelbundet. Detta gäller både hanar och honor. Om det ser kladdigt, rött och/eller svullet ut så är en hälsokoll hos veterinär bra att göra. Så står det på firstvet.

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

UlrikaD
1

Använd en bomullsrondell (inte bomull, det luddar). Blöt den i ljummet vatten. Håll den på doftkörteln så det som är på och runtomkring mjukas upp. Sen ny bomullsrondell, ljummet vatten, tvätta bort.
Däremot undrar jag över bilden. Den är inte särskilt tydlig men det ser ut som ett område utan päls. Eller vad är det rosa området för nåt?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Min vän svarar:
När han går skaver han frambenen mot Hakan. Varit hos vet o utställning och det är inget farligt.

Alltså det med pälsen.
Sen så kommer inte det hårda bort..

UlrikaD
1

#3 Om det hårda inte kommer bort så behöver den veterinärshjälp.

91Marran
0

Håller med Ulrika!

Varför var den hos veterinären? Kollades inte detta upp då?

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Det är som sagt inte mina hamstrar så jag vet inte.

91Marran
0

#6 Fråga henne om hon har visat det för en veterinär.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#7: det ska jag göra :)