Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsahybrider
Läst 112 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Sjuk hamster?

Hej alla underbara människor!

Jag skriver åt en annan människa..
Jag vet att ni bara kan gissa och att ni inte är veterinärer, men skulle ändå behöva lite hjälp.

Någon jag känner har en hamster (hybrid)

Och hens hamster har börjat dricka väldigt mycket vatten samt bajsa löst bajs, personen beskriver det som lite löst bajs, och sen typ vatten på. Hamstern beter sig som vanligt.
Hen kommer att åka till veterinär men har bestämt sig för att avvakta lite.

Påminner symptomen er om någon sjukdom?
Ps. hamstern bor inte i sverige

[Lilium]
0

Det första jag tänker på är njurarna…Eller diabetes.

Vår ena gerbil drack mycket vatten, under en natt.. Vi hann inte åka in innan han gick bort bara någon timme sedan.
Säg till hen att hen ska åka in nu.

• Redigerat 2022-08-03 15:21 av [Lilium]
UlrikaD
2

Även om personen tänker avvakta för att senare åka till veterinär så är det smartare att ringa veterinären och rådfråga. Allt du får på ett forum är gissningar. Personen ovan tänker njurarna, jag tänker diabetes då det är vanligt på dvärgar. Ingen av oss kan veta. Men hon kan köpa diabetesstickor och testa direkt idag, hemma.
Men rådet är; ring och prata med en veterinär och fråga först och främst.

[Lilium]
0

#2 jag kan inte annat än att hålla med

91Marran
0

Bättre att åka in en gång för mycket. :)

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Har sagt det, men som sagt inte mitt djur så jag kan heller inte göra mer än att ge tips. Både njurar och diabetes pratade jag om men inget verkade stämma..

Ska säga till om stickorna! Hur får man kisset dock?

Cireea
1

Med tanke på lös avföring kan göra att det finns risk för uttorkning, allra helst om vätskan som den faktiskt dricker inte tas upp utan åker "rakt igenom". Jag hade åkt in omgående för en kontroll och eventuell hjälp, att avvakta kan innebära att hamstern i värsta fall avlider.

Om man vill testa för diabetes så behöver man sätta hamstern i en tom och ren transportbur och sen är det bara invänta kiss. När den kissat doppar man stickan i det. Jag tror dock inte att svenska apotek har stickor kvar, vet att många uppfödare numer måste beställa via typ Amazon och liknande för att kunna testa.

Men du borde uppmuntra till veterinär för det kan snabbt bli allvarligt och då kan en timme vara avgörande. Ju snabbare man kommer in desto bättre.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2022-08-03 17:20 av Cireea
UlrikaD
1

#6 Stod att hamstern inte bodde i Sverige därför jag tipsade om stickorna:)

Cireea
1

#7 Aaah, jag missade den raden längst ner! 😅
Ja då kanske det finns stickor beroende på var den bor.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

UlrikaD
0

#8 Kanske. Men som sagt, kan ju vara nåt helt annat. Akut eller inte akut. Bara en veterinär vet. Förhoppningsvis.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Har redan tipsat om vet, men ska göra det igen. Hens föräldrar kan vara lite jobbiga med sånt.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Glömde även tillägga att hen använder kutterspån (jag har redan sagt att det är dåligt) kan det vara en faktor?

• Redigerat 2022-08-03 20:22 av HaMsTeRpLaMsTeR123