Min guldhamster har slutat äta sitt foder
Min guldhamster som är sex månader har alltid ätit samma hamsterfoder. Det har gått fint och vi har kompletterat lite med morot, ärter, godis mm. Men helt plötsligt för en dryg vecka sedan slutade hon äta sin hamstermat. Vi köpte andra pellets, men inte heller dem vill hon ha. Däremot äter hon fortsatt godis, ärter, mjölmask men det kan hon väl inte klara sig på. Vi är oroliga över att hon inte får i sig tillräckligt med näring. Varför äter hon inte?
Tacksam för råd och tips.
kontakta vetrinär om du är orolig för din hamsters hälsa
Ger ni mycket av det goda? Kan vara så att hamstern föredrar det goda nu bara och därför inte vill ha den vanliga maten.
#0: du skriver att ni köpte andra pellets … hamstrar ska inte ha pellets om det inte är ac medicinska käl. De ska ha en bra hamsterblandning. Detta för att stimulera den naturliga skalningsbeteendet som hamstern har. I övrigt om du är orolig för din hamsters hälsa så gå omedelbart till veterinären!
Bra foder: https://www.drdknaagdierwinkel.nl/en/hamsterdream-expert-500-grams.html
#2: Har funderat på det också men tror inte det. Just nu känner jag mig tvingad att ge henne lite annan mat så att hon äter något. Jag vågar inte chansa. Dock är det i storleksordningen 4 makaroner, en halv jordgubbe etc. Jag tror inte att det är så mycket men svårt att avgöra. Tack för att du tog dig tid!
#3: Tack för dina synpunkter. Pellets kanske är fel av mig. Det är i alla fall likadana bitar. Science Selective Complete Hamster Food heter det och såldes på en djurklinik. Jag ska se om jag kan beställa något on line istället. Har du något tips?
#4: fast desto mer av färskmat/godis du ger desto mindre plats finns det för hamsterfoder..
Mjölmask innehåller ju mycket fett tex.
Med tanke på att du nämner att hamstern ändå äter så är ju det ett friskhetstecken i sig och låter mer som den bara inte vill ha sitt Foder.
Hoppas du hittar nåt Foder din hamster gillar mer :)
#5: det är som sagt inte fel om det finns en anledning till det, så som att veterinär har sagt att det bör ges pågrund av x,y och z. Däremot ska det inte vara basmaten. Hamsterns naturliga beteende är att leta mat och skala maten(vilket också hjälper till att slipa ner tänderna). Bra Foder länkade jag till, om du inte vill beställa den så rekomenderas denna lista av hamsterföreningen:
-Bunny HamsterDröm BASIC
-Bunny Hamsterdröm Expert (rekommenderas!)
-B-Natural Hamstermix (rekommenderas!)
-Fairytale Mittelhamsterfutter
Tror det kan bero på att hon antingen vill ha mer av den färska maten (om du ger mycket alltså) Annars kan du prova att köpa någon annan mat men inte pellets, om det inte heller fungerar så det enda jag kan rekommendera då är att kontakta veterinär
Lycka till och hoppas hon börjar äta sin mat! :)
Cindy ~2022-02-27~