Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 165 ggr
hamster._
0

Ta hamster till veterinären

Jag undrar ifall man kan ta hamster till veterinären för att kolla om hon har några sjukdomar? Eller gör dem något sånt på hamstrar?

[Lilium]
0

Ja det gör dem,varför skulle de inte?

hamster._
0

#1: jag vara undrade

hamster._
0

#1: jag bara undrade*

[Lilium]
0

De gör de på de smådjurs kliniker som finns.

UlrikaD
0

Vad vill du dom ska kolla för sjukdomar?

[Lilium]
0

De kan göra en undersökning i vilket fall,då kollar dem om hamstern är frisk..

Cireea
2

En veterinär kan självklart hjälpa till att göra en undersökning. Men att ta reda på genetiska defekter som kan ligga latent går inte.

Så att ta hamstern till veterinär för att se så den "är frisk" för att sedan avla är poänglöst. Du kan se om hamstern är sjuk i något i detta nu, och då är det ju främst vanliga sjukdomar, men du kan inte ta reda på om den bär på några sjukdomar eller defekter.

Med tanke på tidigare tråd alltså.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

sp0ngeb0b
0

Jag har haft min hamster till veterinären för en hälsokoll fast jag inte trodde att han var sjuk. Jag har inte speciellt stora kunskaper om hamstrars sjukdomar och så, så jag tyckte det kunde vara värt. Speciellt med tanke på att han är en räddad hamster som levt under dåliga förhållanden så det kan ju varit att han haft något fel på t.ex. tänderna. De verkade lite förvånade att jag tog in honom bara för en sådan koll så det är nog inget som händer allt för ofta, trots att det är en i princip renodlad exo-klinik, men de kollade igenom honom i alla fall (tills hans extremt stora förtret). Jag tycker det är bra att göra det om man känner sig osäker av någon anledning. Det kan kännas tryggt att veta att han är frisk i detta nu, och då vet man ju sedan att om något förändras från det läget kan det vara dags att ringa veterinären.

Cireea
0

#8 Anledningen till att man inte brukar ta hamstrar till veterinären för vanliga kontroller (alltså typ "bara för att") är just för att sådana resor/besök är onödigt stressande för dom. 😊

hamster._
0

#9: Okej tack så mycket för svaret!

sp0ngeb0b
1

#9: Jo det är så klart en rimlig poäng. Men jag kan ändå tycka att det är ett "nödvändigt ont", om man känner sig orolig eller osäker (speciellt om det är en omplaceringshamster med oklar bakgrund) anser jag vara en god anledning. Eller vad tycker du? Och då menar jag en gång, sen behöver man ju inte göra det fler gånger om inte hamstern blir sjuk.

Cireea
1

#11 Självklart ska man in om man är orolig för sin hamster eller om den visar tecken på att inte må bra, men att åka in bara för att ser jag ingen poäng med. 😊