Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsteravel
Läst 300 ggr
hamster._
0

Para hamster

Min hamster som är 4 månader, hon blev det den 26 juni eller 27 (ni har säkert hört om min hamster förut) Men, jag har alltid viljat ha en kull men jag vet inte riktigt vad man ska tänka på direkt, jag har inte en hane än, kan man köpa en till hamster från djuraffären? alltså en hane, går det eller måste den vara från uppfödare också? För min hamster är från en uppfödare..

[Lilium]
3

vad har du för mål med kullen?
har du möjlighet att ta dem till vetrinär om det skulle hända ngonting?
varför vill du ha en kull?
du ska inte ha hamster från djur affär.
kommer du ha möjlighet att sära på ungarna i varsinna burar?(när de är i den åldern)
om du inte hittar hem till alla ungar, hur gör du då?
läs på hos shf vad de har att säga innan du tar en kull.

HaMsTeRpLaMsTeR123
4

Inte från djuraffär. Båda hamstrarna måste ha stamtavla. De måste också har bra temperament, päls, gener, inga defekter, inga sjukdomar.. osv osv. Även föräldrar och uppåt ska inte ha några defekter/sjukdomar.
Du ska ha läst på hamstrars gener och färger.

Du ska även ha ett mål med kullen. Du ska ha plats för ca 13 hamstrar som måste säras på (ifall du inte hittar hem åt dem direkt).

Du måste också ha sparat en hel del pengar för att kunna ta alla till veterinären vid behov.

Säger också så. Läs på på Svenska hamsterföreningens sida 😊

Cireea
4

Har din hona en stamtavla? Är uppfödaren medveten om att du tänker avla?

Även om stamtavla är en bra början så är det långt ifrån tillräckligt för att avla på en hamster. Det är så mycket mer som spelar in för att en kull ska vara aktuell. Honan ska vara lämplig för avel, hur avgör du att din hona är lämplig?

Hur ser dina kunskaper ut? Med tanke på ditt inlägg så låter det som att du börjar i fel ände. Börja med att läsa på, allt från sånt man måste veta inför en kull rent praktiskt men också genetik. Läs på om färger, recessiva och dominanta gener, fenotyp och genotyp osv.

Du skriver att du vill ta en kull, är det allt?

Vad är ditt mål med aveln på lång sikt?
Vad är målet med denna kull?
Vilka färgkaregorier vill du avla på?
Ska du regga djuren i en förening?

Vill man avla så måste man göra rätt från början. Skaffa en mentor, dvs en reggad uppfödare i en förening som kan hjälpa dig. Det är mitt tips, då har du någon som kan bolla tankar med dig och som kan hjälpa dig med viktig info som man kanske inte tänker på.

Som det låter på dig så är du inte redo för en kull i dagsläget. Du behöver läsa på och förstå vikten av vad du är på väg att ge dig in i.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2022-07-05 13:40 av Cireea
hamster._
0

#3: jag har läst på, men visst jag kanske inte läste så mycket, jag vet inte om jag är redo med en kull, men min hamster verkar vällllldiiiigggttt ensam oavsett om jag tar upp henne varje dag, och en till hona verkar inte gå för då kommer de börja bråka vad jag har läst, men en hane skulle vara bra för då kan de vara typ kompisar om man säger så, men jag är lite rädd ifall de kommer börja para sig?

[Lilium]
2

#4 tänker du ha dem tillsammans? Är det guldhamster vi pratar om här?

Du ska under inga omständigheter ha guldhamstrar tillsammans

hamster._
0

#5: Ja det är guldhamstar

[Lilium]
2

Guldhamstrar lever ensamma i fångenskap och i det vilda. De kommer ha ijäl varandra om du har 2.

De ska leva ensamma då de är solitära djur.

När man parar hamstrar så har man de tillsammans bara en stund tills de får till det. Man har de inte tillsammans resten av livet.

• Redigerat 2022-07-05 13:51 av [Lilium]
UlrikaD
2

#6 Om din hamster inte har stamtavla bör du inte avla på den.
Dessutom ska guldhastrar aldrig vara tillsammans med nån annan utan just för enbart parning.
Om du t.ex sätter ihop en hona och hane den dagen honan inte brunstar kan dom slåss riktigt allvarligt.
Man kan alltså bara ha dom ihop för just parningstillfället då honar brunstar.

hamster._
0

#8: Okej, min hamster har dock inte något stamtavla men kan man kolla då på veterinären om den har några tex sjukdomar?

[Lilium]
2

#9 den ska ha stamtavla om du ska avla.

Den ska såklart vara frisk det med.

UlrikaD
4

#9 Det spelar ingen roll. Det gäller ju att djuren bakåt är friska också.
Dessutom om planen med kullen var att din hona var ensam så spelar det ju ingen roll.

[Lilium]
2

Kan inte än annat hålla med #11

hamster._
0

#11: Okej men jag ska läsa på tillräckligt mycket, sedan åka t vet o kolla så hon inte har några som helst sjukdomar och sedan skaffa en hane med stamtavla?

[Lilium]
3

#13 nej.

Honan ska inte gå i avel,då hon inte har stamtavla.

hamster._
0

#14: så det går inte lika bra att åka till veterinären och kolla om hon har sjukdomar?

UlrikaD
4

#13 Men honan du frågar om har ju inte stamtavla. Eller?
Och veterinären vet ju inte om honan har nånting som är ärftligt. Om du inte känner till hennes släkt. Hennes mamma kanske fick en kull med svällmage och din hona var den enda som klarade sig. Alltså något man inte avlar vidare på.
Att läsa mer är aldrig bra men välj dina källor. Att inte veta att guldhamster är ett solitärt djur (lever ensam) står nog först i alla böcker.
Så grunden i skötsel är viktigare än avel.
Om man lär sig i rätt ordning finns ju inget som hindrar att du senare kan ta kull. Dock på lämpliga djur så du har störst chans till en bra upplevelse.

hamster._
0

#16: när jag fick min hamster, så såg jag alla andra ungar springa runt i hela buren, hon säljde 7st men mamman fick 8st alltså tror jag att de behöll den andra.

UlrikaD
4

#17 Det var mer ett exempel. Men är ju bra att syskonen var glada.
Frågan är vad du vill med din avel. Många ovan har frågat. Vill du bara ha en kull för att det är sött med ungar men sen inget mer,?
Inget fel i det i stort, ungar är söta.
Men ju mer info man har om sitt djur och ju bättre koll på linjer bakåt man har, desto större chans för lyckat resultat. Dessutom ska man hitta nya hem också. Jag har haft 2 olika kullar med 16 ungar i varje som max.
Det är 32 nya hem man ska hitta som ska vara bra. Man kollar blocket där speciellt samma person lägger ut hamstrar utan stamtavla för ett visst pris och några veckor senare kostar dom 50kr. Är det värt att riskera sin honan liv för en femtio-lapp.
Vilket man faktiskt alltid gör även om djuret har dom bästa förutsättningarna.
Dessutom ska man ha råd, tid och plats.
Tänk om ingen vill ha ungarna, då behöver du 16 enskilda burar. Har du plats? Om något händer vid födseln, har du råd och möjlighet att åka till veterinär mitt i natten som kan kosta flera tusen.
Ju bättre förutsättningar föräldrardjuren har desto bättre förutsättningar för allt som kommer efter. Man har ju ansvar över dom nya ungarna och ska se till att alla hamnar i bra hem också.
Efter att man läst alla dessa annonser där "barnen tröttnat. Eller inläggen på forum där folk inte tar dom till veterinär då dom ju inte kostade så mycket. Då känns det som en bättre plan att få upp statusen lite på hamstern.

Samantha_
0

#0: Nej para inte djuraffärs hamstrar

hamster._
0

#19: okej tack för svaret!

91Marran
0

Har du plats för många burar? Blir ingen såld så blir du stående med flera burar. Stora burar dessutom.

Mvh
Mig

hamster._
0

#21: Ja det borde jag ha

[EM_L]
3

Varför inte låta faktiska seriösa uppfödare ta kullar på hamstrar som har betydligt mer erfarenhet? Behövs inga risker i att hamstrar inte får hem samt att din hona inte har stamtavla. Även om hennes föräldrar inte har några defekter kan det ligga hos morföräldrar, deras föräldrar osv osv.

Bara dumt och onödigt att avla på djur när man inte ens är en faktisk uppfödare.

Cireea
6

#22 Du har inte svarat på en enda fråga i tråden om dina avels-planer, vilket bara där talar tydligt om vilken sorts avel du tänkt ägna dig åt.
Med tanke på dina inlägg råder det extrem okunskap i det som håller på att hända. Låt dina föräldrar läsa igenom denna tråd och förhoppningsvis förstår dom allvaret i det du vill göra.

Jag har förstått att du är ung, men ålder ger inget fripass när det kommer till att bedriva oseriös avel. Om något så är det här dina föräldrars ansvar och som vuxna borde dom kunna ta ett steg tillbaka och inse att det här inte är en bra idé någonstans. Vill ni avla så gör det med djur från seriösa uppfödare och med gott om kunskap i bagaget.

Det är inte "bara att" ta en kull, bara för att hamstrar är små djur med korta liv så är dom inga slit- och släng djur som man kan göra vad man vill med. Tyvärr är det så många tänker och det är därför vi här inne är extremt måna om att inte uppmuntra till denna typ av avel utöver att förespråka en god hamsterhållning med allt vad det innebär.

Du har inte stamtavla på djuret i fråga, trist nog men den hamster du köpt är en köksavlad hamster. En hamster som mest troligtvis kommer från grossistlinjer i grunden och som kan bära på alla möjliga genetiska sjukdomar och defekter. För att inte tala om mängden inavel som garanterat ligger bakom ditt djur. Du har ingen aning om vilka problem som finns i linjen och vilka sjukdomar du kan avla fram bara för att du kände suget efter små söta bebisar.

Ska du avla så ska det göras rätt och riktigt, och den vägen du går just nu är inte rätt. Det är liv det handlar om och du sätter både honans, hanens och kullens liv på spel när du helt utan kunskap ska ge dig in i en värld du inte har koll på.

Tänk om och börja i rätt ände.

• Redigerat 2022-07-05 19:26 av Cireea
hamster._
0

#24: Då när jag skrev detta tidigare idag hade jag ingen kunskap men nu ska jag läsa mer, jag har inte försökt att avla, jag ville bara veta vad man ska tänka på.

Cireea
2

#25 Du har däremot uttryckt flera gånger viljan att avla på den hamster du redan har, bara för någon timme sedan skrev du ett nytt inlägg där du redan börjat planera inför en kull på henne. Det betyder att du inte tagit till det av det som skrivit till dig.