Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteende
Läst 238 ggr
Thea.1
2022-07-04 02:12
0

Arg hamster

Min hamster på sistone har blivit aggressiv.
Hon bits bara i buren (inte när jag har henne i handen)

var hos veterinären förra veckan. Då hittade dom ej något fel med henne.
Är hon understimulerad eller varför är hon sur?
Hjälp tack

:)

[Lilium]
2022-07-04 08:52
2

Jag gissar att det kanske är något med att det är hennes revir i buren?

HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-07-04 10:33
1

Det kan vara revir, defekt, understimulering, rädsla, att du luktar gott (typ mat).. hur ser buren ut? Vad har hamstern för aktivering?
Hur plockar du upp henne eller vad gör du när du har händerna i buren?

UlrikaD
2022-07-04 13:54
1

Hur gammal är hon? Äldre hamstrar kan ju t.ex få sämre syn och hörsel. Du kanske skrämmer henne om hon inte hör/ser dig komma.
Känner hon sig otrygg dit du brukar lyfta henne och vilja vara kvar i tryggheten?
Om veterinären uteslutet smärta och sjukdom så får man leka lite detektiv.
Beter hon sig t.ex likadant om du lyfter ut henne utan att använda händerna? Låter henne gå upp på nåt annat, in i ett rör osv.

Cireea
2022-07-04 14:19
1

Om hon bara bits i buren men inte när hon är ute i hage, i din hand eller liknande så låter det som ett klassiskt revirbeteende.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Thea.1
2022-07-05 04:32
0

#4: okej, för annars är hon supersnäll utanför buren och i hennes lekhage

Thea.1
2022-07-05 04:33
0

#3: hon är ungefär 1,5 år gammal.
Hon beter sig som vanligt i handen och i sin hage där jag har henne nästan varje dag. Hon bits bara när jag stoppar ned handen i buren

Cireea
2022-07-05 08:56
1

Ja då är det reviret hon försvarar bara 😊

UlrikaD
2022-07-05 11:54
1

Som Cireea skriver så försvarar hon sitt revir. Jag blir bara nyfiken på varför det är nåt hon börjat med nu 1.5 år gammal om hon bott hos dig hela tiden.
Och dessutom försvarar så mycket att du blir orolig nog för ett veterinärbesök.
(Vilket jag applåderar!)
Men då får du lyfta upp på annat sätt.
När jag hade nya som var osäkra t.ex efter flytt brukade jag ta ett trähus och vända upp och ner. Hamstern klättrar oftast på och då har man en lagom stor "skål" att flytta dom;)

Samantha_
2022-07-05 14:54
0

#0: buren kanske är för litten

Cireea
2022-07-05 15:10
1

#9 Läs tråden

Thea.1
2022-07-07 01:33
0

#9: har en Ikea detolf så det tvekar jag på

Thea.1
2022-07-07 01:36
0

Uppdatering: Hon har börjat bitas i handen och man känner att hennes hjärtat slår snabbare

Hon har aldrig varit så innan tar upp henne som vanligt, men hon bits endå. Har ju varit hos veterinär och dom säger ju att allt ser bra ut?

Blir verkligen nyfiken eftersom hon aldrig haft detta beteende innan? Hon bits väldigt hårt och håller fast också.

Jätteskum….

Cireea
2022-07-07 01:45
1

1,5 år gammal och börjar bitas mer och mer.. låter helt klart som att något inte står rätt till om det eskalerar såsom du beskriver.

Vad gjorde dom för undersökning egentligen hos veterinären? Dom kan ju exempelvis inte se tumörer eller andra invärtes problem utan att röntga, och det är ju inget man gör under en vanlig hälsokontroll om man inte misstänker något och utreder vidare.
Låter som att det kan vara något invärtes, exempelvis en tumör eller liknande, som antagligen gör ont och därmed också gör att hennes beteende förändras.

Antingen krävs en genomgående kontroll hos veterinären eller också avliva, för en hamster som oprovocerat bits (utöver revirbeteende alltså) mår inte bra.

Thea.1
2022-07-08 02:00
2

#13: misstänkte något sånt. Det var en vanlig hälsa kontroll hos veterinären. Får kontakta dom igen så får vi se va vi kan göra åt saken:(