Mistänkt tummör på hamster
Hej! Som några vet har jag en dvärghamster (snart 1 år) som heter Zack. Jag har haft problem med att han har magrat och inte ätit. Det har blivit bättre och han gick tillbaka upp till normal vikt! Nu några veckor efter tillfrisknandet hittade jag en röd typ kula på Hanns haka. Den är röd och rymmer hela hakan. Han ser inte ut att ha ont men den ser ut att hindrance honom från att öppna munen och därav äta och dricka. Jag är inte helt säker på att han inte Kan öppna munnen dock. Han kliar sig väldigt mycket över hela kroppen men jag vet inte om det hänger ihop eller inte. Jag mistänker tummör.
Kontakta vetrinär om du är orolig för din hamster.
- Redigerat 2022-05-05 22:58 av [Lilium]
#2: Ja ska göra imorrn ville bara veta Vad andra tänker att det var:)
Misstänker att den klara majoriteten av oss inte är vetetinärer här på forumet. Så för oss att spekulera är som att se eyt foto på en knöl och säga hurvida den är ofarlig eller ej till en människa. Både oetiskt och potentiellt farligt!
#4: ja så oansvarig är jag inte haha. Nej men vi har ringtone veterinär och dom ska kolla på honom. Det jag ville veta var Vad andra tror det är. Jag kommer inte ta det som diagnos utan mer att jag ger detta inlägg för att många vill lära sig met och utvidga sina kunskaper:)
#5: när jag först kom hit 2018 eller 2019 var det många som ville lära sig mera om sjukdommar om hamstrar och var intresserade i detta och ville lära sig mera:) Så tänkta att det fortfarande var så
#0: för att göra allt klart jag skrev detta för att jag vet atta vill utvidga sina kunskaper. Jag har kontakt med vetrinär och vi ska kolla vidare på det:) Jag fattar att folk blir uprörda av att jag inte var tydlig nog. Jag försöka INTE få en diagnos härifrån utan skrev somsagt detta för att många vill lära sig mer om sjukdommar hos djur! Ha en bra dag!
Min dvärghamster fick liknande, fast vid magen.
Det var en tumör, och den växte rätt snabbt.
Vi lät avliva henne hos veterinären.
#8 tråkigt 😓
#6 #7 Många är absolut här för att lära och diskutera, så att uppmärksamma sjukdomar och skador är absolut helt okej.
Men, vi har otaliga inlägg här varje vecka när det kommer in folk som har sjuka eller skadade djur där dom hellre vänder sig till ett forum istället för att åka in med djuret till veterinären. I vissa fall hade ett dödsfall kunnat förhindrats om man hellre åkt in istället för att skriva här och diskutera saken. 😕
Vi har därför sagt att är man orolig för sitt djur så ska man kontakta veterinär, för rent krasst kan vi här inne inte ställa en diagnos utifrån en bild eller en liten text. Vill man sedan, efter besök hos veterinären, skriva ett inlägg om det där man berättar om symptom och vad man kommit fram till samt behandling om det blev någon sådan så är det varmt välkommet för det hjälper alla som vill lära sig. 😊
Uppdatera gärna med vad veterinären sa!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2022-05-08 21:22 av Cireea
#9: Ja verkligen. Men det viktigaste var att hon (förhoppningsvis) inte hann börja lida av tumören.
Jag förstår att man har ett behov av att fråga och diskutera med andra om ens djur blivit sjukt/skadat, trots att man har kontaktat/bokat tid hos veterinär.
Det bästa är ju förstås om det framgår i trådstarten att veterinär är kontaktad, så blir det inga missförstånd.