Transportburen?
Hej!
Då det är snart aktuellt för mig att åka med Kiwi i transportburen (som inte är införskaffad än).
Så jag undrar vad man ska ha i den?
Tänker Bottenmaterial från buren med hemma lukt, ska man ha toapapper med hemma lukt så hon kan boa?
Något mer? Kanske utströdd mat (skålar känns lite farligt då det kan flyga runt), gurka (?), som vattenkälla? Kanske någon tuggleksak?
Vad ska man ha?
Tack för svar i förhand!
#0 Hej!
Jag brukar ha lite strö och en massa toapapper i (om det är möss/råttor så brukar jag även ha lite fleecebitar i) så de kan gömma sig, lite utspritt Foder och en bit gurka/morot/äpple (lite beroende på djurslag och vad som finns hemma) eller dylikt för vätska.
Inga skålar, för som du skriver så kan de fara runt och skada djuret. Vattenflaskor är inte en hitt heller då de kan läcka ut en massa vatten då de "skakas runt" så någon färsk grönsak/frukt är ett bättre val.
Vid kallare väder sätter jag transportburen i en kasse eller väska och lägger en flaska eller flera med varmvatten utanför buren och har fleecefiltar runt om (och en tunn fleecefilt som delvis täcker buren ovanpå, ingen stängd väska…bra med luft att andas, haha). Eftersom jag inte har körkort så gör jag så när jag behöver ta mina djur någonstans (då jag hämtat upp djur eller åkt till veterinären osv.) för att de ska hålla sig varma och goa under bussresor och väntetider.
Vid varmt väder så brukar jag försöka se till att ha med mig kalla flaskor/"kylhandduk" osv. (i min egen väska), om jag märker att det behövs. Värmeslag är inte att leka med.
/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2022-02-21 22:14 av Chinesecrestedlover
Rikligt med Bottenmaterial och bomaterial. Strö ut lite mat och en bit gurka. Räcker gott och väl 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har mycket bomaterial utspritt med mat och några bitar gurka. När Harley blir uttråkad gräver han ner sig
Okej! Tack allihopa för tips!
#1: flisfilte bitar kan jag inte ha, hon kommer att äta upp dem om jag har otur (försöka boa)
När jag hade min hamster i en transportbur fyllde jag den till ca hälften med strö (man kanske kan plocka strö från buren så att den har hamsterns egna lukt?), sedan gjorde jag ett kartonghus som var precis så stort så att det gick att trycka/klämma fast i buren liksom, så att det inte skulle åka runt. Sedan la jag i lite mat och gurka som de andra också sagt. Dock spottade han ut all maten när vi väl var hos veterinären, när han blev undersökt, haha… men det är ju bara att lägga ner det igen när allt är klart.
#5: jag har hört att när dem spottar ut maten på ett okänt ställe att dem kan vara stressade/rädda. Tänkte bara de kunde vara lite intressant. Det kanske inte är sant, isåfall får någon rätta mig 😊
Tack för tips! Jo jag tänkte isåfall ta från buren så hon har hemma lukt :)
Stämmer att hamstrar gör så vid stress. Vilket inte är så konstigt vid ett besök hos veterinär.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#7: okej! Kan vara bra att veta
#4 Jag har som jag skrev inte fleecebitar till hamstrar, det var bara som exempel på hur jag brukar göra till andra smådjur (som möss/råttor). Till hamstrar använder jag enbart toapapper att mysa in sig i.
#6: Ja precis, jag har också läst det, och som #7 säger inte så konstigt när man är hos veterinären. Han har gjort samma sak här hemma när jag försökt kolla hans tänder själv. Det kan ju vara bra att veta att det kan hända när man är hos veterinären om man haft mat i transportburen, så att man vet varför hamstern gör så.
#9: det förstod jag 😊 ville bara säga det så att ingen annan använder det.
#11 Jaha, ok 🙂
TS, Blir det hemma bygge eller köper du?
#13: det vet jag fortfarande inte på, jag tror att det blir köp :)