Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsadvärghamster
Läst 164 ggr
Thea.1
0

Rött öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min hamster har ett rött öga vet inte riktigt om detta är ögonfärgen eller om det är något farligt?
Hon är köpt från uppfödare och är en dvärghamster på 1 år och 2 månader ungefär.:)

:)

• Redigerat 2022-02-15 23:41 av Cireea
[Elina07]
0

Kan vara ögonfärgen eller något annat, jag är inte säker. Men vänta på Cireea eller någon annan som är duktiga inom hamstrar.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Det ser ut som ögonfärgen odeye, jag vet att Cireea föder upp lite sånt :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

https://guldhamster.ifokus.se/discussion/1209292/odd-eye

Liten artikel som jag hittade på guldhamster iFokus, den handlar dock om guldhamstrar , inte dvärg.. men skulle kunna vara intressant att läsa om ändå

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Cireea
0

Kan vara red fatty eye och då kommer du behöva avliva då det är extremt smärtsamt.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Thea.1
1

#4: jo de kan de ju vara:( Men vet inte om ögat varit rött innan eller om de är red fatty eye? Får boka tid hos veterinären!

:)

Cireea
4

#5 Gör det!
Jag måste rätta mig själv, det var glaukom jag menade och inte red fatty eye! Var nog lite trött i huvudet när jag skrev igår.
Red fatty eye är liksom bakom ögat medan glaukom ger symtomet som på bilden ovan. Det är otroligt smärtsamt. Antingen så krävs avlivning eller också att man opererar bort ögat.

Jag har aldrig sett oddeye på renartiga dvärgar. Men hos guldhamstrar fungerar oddeye på det sätt att det krävs en vit teckning såsom bandad eller dominant spot för att det ska uppkomma.

Edit: kikade på dina andra bilder och där är ögat inte rött. Så det är nog stor chans att det är något allvarligt.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2022-02-16 09:54 av Cireea
Felix:)
0

Hej hur gick det med din hamster?