Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsteroff-topic
Läst 183 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Skillnad på adoptera, omplacera och köpa?

Hej alla härliga på HiF!

Som rubriken lyder, vad är skillnaden? Jag ser alltid människor som säger olika, men jag vet inte skillnaden 😅

Tack för svar!

• Redigerat 2022-02-09 21:43 av Cireea
Calcifer
0

Jag är ingen expert på just hamster, men samma begrepp används ju för mängder av djur.

Att köpa är för mig att du har direkt kontakt med uppfödare (helst) som har en kull de planerar att sälja ifrån sig.

Omplacera och adoptera är för mig lite liknande. Då handlar det om ett djur som av olika anledningar inte kan stanna i sitt nuvarande hem utan behöver ett nytt. Ibland kan det ju vara så enkelt som att man inte insett hur dyrt det kan vara att ha ett djur. Ibland kan det vara pga beteendeproblem eller sjukdomar/krämpor som man själv inte har förmågan att hjälpa dem med.

Eller så planerade man dåligt och insåg efter någon månad att nä, detta var mer jobb än jag förstod, så jag måste omplacera. Eller att något annat i hemmet händer som gör att man inte kan ha kvar djuret. Allt från allergier till sjukdomar.

Oavsett bör man alltid ställa så många frågor man kan angående djuret, och ta reda på om det finns papper, stamtavla, eller dylikt. Vart djuret kommer ifrån. Har det kollats hos veterinär innan omplacering så att man inte tar på sig ett sjukt djur utan att veta det, osv.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
2

Jag använder orden så här:
Jag köper en hamsterbebis från uppfödaren Cireea.
Cireea säljer en hamsterbebis från sin uppfödning till mig.

Jag kan inte ha kvar min hamster så jag omplacerar eller säljer den till dig.
Du köper eller adopterar en omplacerad hamster.

// Harley

Calcifer
1

#2: Ack, varför måste jag alltid göra mina svar så jäääkla komplicerade när de kan ha så enkla svar som dina? 😂

Cireea
1

Jag tog bort etiketterna köpes och omplaceras då dessa är strikt till annonser.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Herveaux
1

#3: Ha! Du skulle ha sett min första utläggning… Textvägg. 😳
Tyckte du svarade bra!

// Harley

• Redigerat 2022-02-09 21:50 av Herveaux
Calcifer
2

#5: Jag och femton sidor långa utläggningar… alltså där är mitt största problem. Svara aldrig enkelt, svara med minst 1500 ord, 12 punkter, 1,5 i radavstånd. GO. xD

Herveaux
1

#6: Skönt att höra att jag inte är den enda som kan få ihop en respektabel doktorsavhandling när man svarar på frågor. 😅

// Harley

Calcifer
0

#7: Eller hur! Det är lite pinsamt ibland. Någon ställer en fråga och jag skriver typ två miljoner ord till svar. Alla andra, ibland 100 svar, är korta och säger exakt samma sak bara utan allt extra pladder. Aj aj. 🤦‍♀️

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Okej, tack för svar!

Förlåt Cireea, visste inte /:

[Elina07]
0

Enligt mig så är skillnaden mellan att köpa, omplacera och adoptera såhär:
Köpa: du köper en hamster
Adoptera: du köper en hamster som någon har ägt innan
Omplacera: du betalar inget för hamstern.

T.ex Kollar man på hundar utan hem så finns det en adoptionsavgift

• Redigerat 2022-02-10 08:20 av [Elina07]
Herveaux
0

#10: Alla mina hundar och katter har jag köpt som omplaceringar dvs betalat för dem.
En omplacering är ett djur som har haft minst ett annat hem efter att den lämnade uppfödaren. Ibland skänks de vidare men oftast så säljs de till nästa ägare.

// Harley

Uppkatten
0

Nu kan jag inget om hamstrar, men jag säger som #10: köp - då köper man, adoption - då är det adoptionsavgifter som gäller, och omplacering - gratis.

Men i praktiken så går begreppen i varandra idag. En del säger att de omplacerar men tar samtidigt ut en adoptionsavgift osv.

Rent allmänt så tycker jag inte att det är rimligt att djur skänks bort, eftersom det ökar risken för att djur ses som slit-och-släng-varor.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

sp0ngeb0b
0

#12: Jag ser det som #2 - att den som gör sig av med djuret omplacerar, och den som tar emot djuret adopterar. Oavsett om personen betalar för djuret eller inte. Jag brukar säga att jag har adopterat alla mina djur, ibland säger jag att de är omplaceringar, har aldrig reflekterat över att det är någon skillnad huruvida jag betalt för dem eller inte. En av dem var "gratis" resterande 4 betalade jag varierande summor för, antingen privat eller via omplaceringshem.