Dygnsrytm
Hej!
Jag ska få hem min allra första hamster (guldhamster) på 8 veckor i veckan från uppfödare. Jag har läst väldigt mycket, speciellt om att de är nattdjur. Denna hane har rutinen att vakna vid 19 tiden. Har läst att det är möjligt att helt anpassa hamsterns dygnsrytm efter sin ägare med hjälp av ex. lampor? Är detta möjligt och hur ska man göra det isåfall?
Och sedan har jag också läst att man kan ändra dygnsrytmen med några timmar genom att väcka den lite lätt och ge mat och sedan leka med den och erbjuda belöningar osv. När är detta isåfall lämpligt att börja göra med hamstern? Ska man ta en timme i taget?
Ingen som vill svara? :(
Varför ska du väcka hamstern för att anpassa den till dig? Du får anpassa dig till hamstern och följa dens villkor.
Kontakta uppfödaren för frågor som rör individen. Uppfödaren kan sina djur bäst.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#0:
19.00 är ganska tidigt. Nu skulle jag gissa att min vaknar 2-3 på natten, och håller på till kl 6:00. Det tidigaste han har varit igång är 23:30, men alla är hamstrar är olika.
Men det GÅR att väcka hamstern tidigare om du tar det försiktigt.
Som #2 skriver, att du får anpassa dig efter hamsterns villkor.
Du ska inte ändra dygnsrytmen för att hamstern ska vara vaken när du är vaken, och sova när du sover, om det är det du menar.
#3håller med
#2håller med