Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhälsagenetikavelhamster
Läst 268 ggr
[Elina07]
2022-01-12 07:59
1

"Privat uppfödare"

Hej alla på Hamster iFokus!
Jag läste precis "Varför ska man stötta uppfödare?". Det stod mest om djuraffärer och "privata uppfödare". Min guldhamster är grossist avlad, eftersom han är så pass liten i storleken, jämfört med andra hamstrar av samma art. Jag har heller inte köpt honom av en djuraffär, utan åkt hem till "uppfödaren" och köpt han därifrån.

Min fråga lyder: är det ändå grossist avel när hamstrar inte är köpta i djuraffär, men av en "privat uppfödare"?

HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-01-12 08:14
2

Då kallas det för köksavdelningen av de flesta fallen. När det är en seriös avlare så ska du få med en stamtavla.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-01-12 09:09
1

*Djuren ska inte vara närmare släkt än kusiner. Det finns inget vetenskapligt belägg för att inavel och liknande metoder i längden ger bättre resultat; tvärtom får man dels sundare avkommor, dels har man större möjlighet att hämta in bra material om man parar obesläktade djur. Inavel kan dessutom leda till att defekter uppkommer vilket man vill undvika.

Om man inte massproducerar hamstrar av ekonomiska skäl (exempelvis grossister) finns ingen anledning att ha hona och hane ihop mer än för parning för en eller två kullar.

Går de kontinuerligt i par kommer honan att få en kull vart 18-20 dygn så länge hon är i hygglig kondition, vilket är ganska slitsamt. Dessutom är det ingen mening med att producera massor av likadana hamstrar från samma par; blev ungarna bra fortsätter man sin avel med dem istället, blev de dåliga blir de knappast bättre i nästa kull.*

Här är lite om grossister, det handlar dock om dvärghamstrar men meningen är den samma
/http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/dv%C3%A4rghamster/avel-2080249

Svenska Hamsterföreningen, Hamster, Gerbil, Dvärghamster, Utställningar hamster och gerbil, utställningar, hamster, gerbil, forum för hamster, hamsterforum, uppfödare, registrerade uppfödare, SHF, shf,
HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-01-12 09:55
1

#1: inte köksavdelningen utan köksavel

Cireea
2022-01-12 17:04
4

Det du köpt är en hamster från köksavel. Det vill säga en oseriös uppfödare.

Det som är skillnaden mellan grossist och privat är skalan. Grossister massproducerar djur i ofantliga mängder för att sedan sälja till butik. Köksavel, dvs privata oseriösa uppfödare, bedriver inte avel på lika stor skala. Dom kan också sälja till butik såklart men det är liksom inte ett företag såsom grossisterna är. Men det är fortfarande ingen bra avel dom bedriver.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2022-01-13 01:52 av Cireea
Amina_teo
2022-01-12 17:08
0

Personen som du har köpt din hamster ifrån kan ju i sin tur ha fått sina hamstrar (föräldrarna) från grossister/djuraffär.

[Elina07]
2022-01-12 17:22
0

#4: Det vet jag, att min hamster är från oseriös uppfödare. Det jag ville veta, var om det hette samma sak när man köper från en oseriös uppfödare som från en djurbutik.

Amina_teo
2022-01-12 17:25
0

#6: Aha, jag missuppfattade. Trodde du menade att den var från grossist för att den var så liten.

[Elina07]
2022-01-12 17:40
0

#7: det är också en av frågorna :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-01-12 19:11
0

#4: precis! Du är så bra på att förklara 😃

Cireea
2022-01-12 22:26
3

#6 Det var ju det jag svarade på, att grossistavel inte är samma sak som köksavel. Det är två olika spektrum av oseriös avel. Dock är båda lika dåliga att stötta då det inte tillför arterna något positivt.

#8 Storlek på hamstrar skiljer sig jättemycket beroende på linjer och individer. Hamstrar från seriösa uppfödare tenderar att vara större än dom från butik eller köksavel. Sedan förekommer det små hamstrar även hos seriösa uppfödare.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck