Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendedvärghamsterallmänt
Läst 369 ggr
kaowoaiii
0

Sushi’s brutna ben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min 1 3/4 dvärghamster bröt sitt ben 2 veckor sedan, vi gick till veterinären så fort vi kunde och de gav honom gips och smärtlindring. Vi tyckte att det var konstigt men tänkte inte så mycket på det. Samma natt så gnagde han av den så vi behövde boka en till tid då de la ny gips och en krage. Kragen gjorde honom stressad och den gillade Sushi inte vilket var uppfattbart.

När vi kom hem så lyckades han alltid få bort kragen genom att trycka bort den. Vi satte tillbaka kragen flera gånger men han lyckades alltid få bort den igen. Under natten behövde jag konstant vakna och kolla in i buren för att se så han inte tagit av den igen. Under dagen tog jag ut honom utan krage och med min koll lät honom springa runt utan krage.

Han har blivit ganska van nu men blir fortfarande frustrerad på sin krage, han har gett upp med att bita och gnaga på sitt gips.

Under tiden (2 veckor) så har gipset sakta börja gå av av sig själv, är inte det konstigt? Att vi ska behöva gå och betala veterinären varje gång gipset går av av sig själv. Borde vi kräva mindre pris? Varje veterinär besök kostar 1200kr för att de ska se vad som händer, 300kr för ny medicin, 400kr för nytt band och 300kr för snabb narkos (5 min). totalt blir det 2200kr för varje gång vi går dit och om vi åker igen har vi betalat 8800kr vilket är galet.

Jag har hört att amputering är krångligt då hamstrar oftast inte klarar av narkos och inte vaknar. Amputering var en tanke eftersom Sushi har blivit mer stressad senaste 2 veckor och sover nästan hela tiden. Även fast han får smärtlindring så visar han plötsliga aggressiva reaktioner vilket han aldrig brukar göra, gissar på att det är för att han har väldigt ont. Han gick från en gosig lugn aktiv hamster som leker och sover i din hand till en paranoid trött aggressiv hamster.

Tips?:(

• Redigerat 2022-01-15 16:12 av Cireea
HaMsTeRpLaMsTeR123
3

Stackars suchi 💔 måste vara hemskt att se honom ha ont

• Redigerat 2022-01-02 20:59 av HaMsTeRpLaMsTeR123
HaMsTeRpLaMsTeR123
2

Han är Ursöt på bilderna 😍

Cireea
4

Först och främst: jag redigerade ditt inlägg och raderade flera etiketter som inte är relevanta för ditt inlägg. Exempelvis har iFokus inget med ditt inlägg att göra, inte heller kosthållning. Detta är enda gången jag gör det, nästa gång raderar jag inlägget. En av våra Sajtregler är att använda relevanta etiketter och det är varje enskilda medlems ansvar.

För det andra så brukar hamstrar ha bra läkekött och jag har själv aldrig varit med om att dom gipsar ett ben på en hamster. Oftast brukar det läka bra av sig själv så länge man begränsar hamsterns möjlighet att klättra och leka i buren under läkningstiden. Man får göra om buren till en sjukbur helt enkelt.

Angående priset så kostar det att ha ett skadat djur. Jag fick gå till veterinären en gång i veckan för bandagebyte när min hund skadade en led i benet. Det kostade mig måååånga tusen i slutändan men det är något man får ta. Veterinären tar inte mindre betalt bara för att man får komma in ofta, det är inte så det fungerar.

Du får rådfråga din veterinär kring benet. Det är inget vi kan säga något om.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

kaowoaiii
0

#3: Jag beklagar för entiketterna, det är min första gång på iFokus men jag ska vara mer noga med de💕

kaowoaiii
0

#2: ellerhur !💕

sp0ngeb0b
2

Du kan ju alltid ringa veterinären och ifrågasätta att gipset går av snabbt. Det kan ju vara så att det är helt onormalt, att de tror att någon blivit fel och att de gör om det gratis/billigt. Men det kan också vara så att det är helt normalt och då får du betala för ett nytt. Precis som #3 säger får man helt enkelt bara betala vad det kostar när de blir sjuka eller skadade, det är nackdelen med djur. Men har du tur kanske han inte behöver ha kvar gipset längre? Du får fråga veterinären helt enkelt!

[Elina07]
1

Men stackaren😢
Hur gör du nu?
Tar du ut hjulet så han inte belastar benet?

Jag tänkte på att det kostade 8800 för dig. Har du försäkring på honom? De hade blivit säkert billigare.

Nemi-->
1

#0: jag tror att du ska försöka att låta honom sova så mycket som möjligt men ändå försöka ta upp honom kanske någon gång per dag, tänker att det kan vara skönd att få sova när man har ont i sitt ben. krya🐹🤎🥺

kaowoaiii
0

#7: #8: Updatering !! Som jag sa får han medicin som hjälper till smärtan! Han sover väldigt mycket och när han är vaken vill han komma ut vilket jag följer. Sushi har blivit så fäst i mig så han kan somna på min hand på rygg eller i min tröja i flera timmar:)) Vi har bokat en ny tid hos veterinären eftersom vi absolut inte kan ignorera problemet, hoppas de kan göra något. Vi tog bort hjulet och sandbadet och tar ut homon ungefär 3 gnr om dagen (då han är vaken) och han brukar vara ute i 2-4 timmar tills han vill tillbaks.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#9: vad bra!

EquusCaty
1

Krya på Sushi!❤️

Tjena^^