Zoogiganten i Lomma brann ner i natt
Ville bara säga att vi som köper produkter från Zoogiganten inte kan det mer, den brann ner i natt😢
Jag länkar artikeln om ni vill läsa
https://www.pppress.se/nyhet/zoogiganten-utanfor-lomma-forstordes-i-natt-vid-en-brand/
- Redigerat 2021-12-22 06:18 av [Elina07]
Men gud vad hemskt med alla små djur! 😭 Har de mycket djur där?
#1: hamstrar, kaniner, fåglar, marsvin, reptiler. Zoogiganten var Skånes största zoobutik.😢
Många har brunnit inne😢
Men de vet dock inte hur många😢
- Redigerat 2021-12-22 07:07 av [Elina07]
Fullständigt fruktansvärt, stackars djur. Ett vidrigt sätt att dö på.
Nej usch, alla djuren🥀
Fattade först inte att det var en butik de hade djur i. Trodde det bara var för föremål (bor ju inte i skåne).
Så fruktansvärt! 😭
Det är en ganska stor butik med många djur skulle jag säga.
Jag förstod det dock som att utedjuren (getter, kaniner m.m.) inte ska vara påverkade. Ja om de inte fått skador av röken då såklart. Men jag har uppfattat det som att DEN delen av byggnaden inte brinner. Rätta mig gärna om jag har fel.
Uppfattar det alltså som att det endast brinner i huvudbyggnanden. Men den är väldigt lång.
Branden tros ha startat på reptilavdelningen, och om jag förstått infon rätt ska smådjursavdelningen ha varit svår att rädda.
Det kommer inte att gå att rädda byggnaden.
Branden misstänks inte vara anlagd.
- Redigerat 2021-12-22 08:13 av Flaeder
#6: du har alldeles rätt, branden tros att ha startat i reptilavdelningen. Smådjursavdelningen är inte långt från reptilavdelningen.
Det är ju jättehemskt. Usch, stackars små djur som inte hade någon möjlighet att fly :(
Men det känns ju ändå skönt att det inte tros vara anlagd, det hade ju varit ännu mer fruktansvärt. Men oerhört sorgligt oavsett förstås.
Usch så förfärligt! När jag bodde i Skåne (för flera år sen) så var jag där några gånger och minns att de hade ganska stor djuravdelning. Hoppas de lyckades rädda de flesta djuren (men förstår ju att tex fåglar inte är de lättaste att direkt fånga och förflytta i ett sånt läge och med tanke på hur känsliga de är för gifter i luften så lär nog många (om inte alla) fåglar strukit med men kaniner, marsvin, hamstrar och liknande smådjur borde varit lättare att få tag på och få ut.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ville bara säga att när jag menar
"Ville bara säga att vi som köper produkter från Zoogiganten inte kan det mer, "
Så menar jag att man kan såklart inte handla där mer, och att många djur brann inne.
Glömde redigera det innan
Väldigt tragiskt och hemskt 😥
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Så hemskt! Jag bor ganska nära zoogiganten såg den brinna igår när jag var i bilen. Men jag visste inte att det var zoogiganten som brann för det var så mörkt ute då. Det var verkligen en stor butik med massor av djur. Jag köpte mina första hamstrar där :(
Undrar om de kommer bygga upp den igen.
Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨
- Redigerat 2021-12-23 08:55 av Cute hamster
#12: min pappa berättade att när han körde mot Lomma hållet med lastbil, såg han att det fortfarande brann 😢
Jag hoppas att de kommer bygga upp den igen.
Verkar tyvärr som att i princip alla djuren inne i själva butiken har dött :( Men inga djur som fanns på djurpensionatet eller de djur som bodde utomhus har klarat sig (och såg nån videosnutt när de fiska och och flytta en del guldfiskar och koi fiskar som verkar klarat sig).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Så här säger ägaren om händelsen:
Nej fy vad hemskt! Men nu undrar jag verkligen hur en brand kunde ha startat…? De måste ju ha super hårda regler gällande saker och ting för att just sådana saker inte ska hända.
#16: förmodligen har branden startat via en värme lampa från reptilerna. Jo, det är super hårda regler och krav kring djurskydd
Å fy så hemskt