Vad är era mål med aveln?
Hej! Den här frågan är riktad till alla seriösa hamsteruppfödare där ute, vad är era mål och förhoppningar med aveln?
Jag hör alltid att man måste veta varför man vill avla. Så vad är dina?
Ps, bara nyfiken 😊
Min avel är en hårlag- och teckningsinriktad avel. Mitt huvudsakliga mål är att fortsätta mitt arbete med rex. Jag är nog den enda uppfödaren idag i Sverige och Norge (kanske hela Norden?) som har sådan här fokus på rex där alla mina kullar är med rex eller rexbärare. Alla kullar jag tar är för att föra rex vidare så att rexpälsen kan utvecklas och förbättras för varje generation.
Ett av mina aktiva mål är att nå rex dominant spot, jag trodde jag skulle nå det i år men det blir under 2022 istället. Tanken är att sedan fortsätta avla fram rex ds, dels för att få djur som både är bra rex och bra ds (något som kommer vara utmanande) men tanken är att även kombinera detta med oddeye för att nå rex ds oddeye.
Utöver målet med rex ds så jobbar jag med oddeye för att få bättre förståelse för hur genen nedärvs och fungerar. Detta påbörjade jag redan 2015 och då oddeye inte förekommer så ofta är det en lite knepig gen att jobba med men jag hoppas kunna få lite fler under kommande år.
Utöver allt detta så har jag några grundstenar i min avel, alltså en grund för all min avel och inte något mål i sig själv. Dessa grundstenar är att alla djur jag avlar på och avlar fram ska vara sunda med bra temperament och personlighet. För mig är det jätteviktigt att temperamentet är rätt på dom djur jag avlar på så därför väljer jag alla mina avelsdjur med stor omsorg. Varje kull ska bidra med något bättre och därför kan jag inte tumma på deras hälsa eller psyke.
Mina mål låter kanske lätta att nå såhär i text men det tar tid och jag arbetar med flera linjer samtidigt för att ha genetisk variation. Det tar mycket planering och omplanering när saker inte riktigt går som väntat.
Visst, jag kan slänga ihop ett par hamstrar och få fram rex ds relativt enkelt men det handlar inte om att bara få fram rex ds. Det handlar om rätt färger, rätt linjer och framför allt rätt djur där storlek, vikt, typ och att teckingen (ds) eller hårlaget (rex) är bra nog att avlas vidare på. Det är så mycket som ska klaffa för att aveln ska gå ihop och ni som följt mig vet att bara i år har jag fått planera om säkert 5-6 gånger då det inte gått som jag velat med kullar.
Även om det i teorin ska komma rex, ds eller rex ds så är det inte alltid det fungerar så i praktiken. Vissa gånger kanske det inte dyker upp ds trots att det ska det eller att rexen som kom inte är lämplig för avel osv. Även om det i teorin låter som att man kan nå ett mål lätt så är vägen dit väldigt lång och komplicerad.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-11-27 23:23 av Cireea
#1: tack för svar! Det är kul att se hur andra tänker:)