infekterad svans
Hej! Min hamster har fått en slags infektion vid svansen och tappar håret runtomkring den. Det ser ut som svansen hänger lite löst och är orolig för vad det kan va. Han har också blivit mycket mindre på senaste och gått ner i vikt men äter fortfarande normalt.
Om någon vet vad detta kan bero på eller vara så skulle jag bli tacksam om ni svarar!☺️
- Redigerat 2021-11-27 05:50 av Cireea
Om du är orolig så har du skyldighet att åka till veterinär. Din hamster kan ha ont. En infektion låter inte bra!
Veterinär omgående!
Inte skriver man på ett forum när ens hamster behöver vård. Vi är inte några veterinärer och även om någon hade varit det så vore det inte passande med diagnos över ett forum såhär.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: Hej! Såg att du blev lite upprörd. Jag vill ha en susning om vad detta kan vara så jag vet om det är tillräckligt allvarligt för att tas vidare till en veterinär. Och om du inte hade något svar på vad du trodde det kunde va så behöver du inte lägga din åsikt på en app som faktiskt är till för att få hjälp med hamster diagnoser! ha en fortsatt trevlig dag!!
#3: den här appen är
INTE
till för att säga olika diagnoser på hamstrar, vi är inga veterinärer och det är omöjligt för oss att säga en exakt diagnos. Om du tror att din hamster är sjuk, speciellt när det är såhär tydligt om att hamstern är sjuk så SKA du kontakta veterinär enligt lag.
Ursäktar för otrevlig ton men så är det faktiskt. Hamstern kan lida
- Redigerat 2021-11-26 19:52 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#3: Det här forumet, eller iFokus-plattformen överlag, är inte till för att få diagnoser för varken djur eller människor. Endast en veterinär kan svara på din fråga. Det är uppenbart att djuret behöver vård. Kontakta veterinär!
// Harley
Vad upprörda alla blir , ta det lite lugnt!
Du behöver kontakta veterinär med detsamma :)
Då kan du veta vad som har drabbat din hamster. :)
Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨
#6: detta är ganska allvarligt och det är tydligt att hamstern behöver vård
- Redigerat 2021-11-26 20:08 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#6: Ursäkta, "ta det lite lugnt"?! Djuret behöver vård. Djuret har troligen väldig ont. Den som borde tagga ner är TS som sitter och slänger käft på ett forum när hen borde ha kontaktat veterinär innan ens tanken på att skriva om det på ett forum dök upp. Att TS blir upprörd för att folk uppmanar till veterinärkontakt är ju rent absurt i situationen.
// Harley
#6: visste inte att alla skulle bli så upprörda. Meningen med detta va att jag skulle vet om någon annan kanske hade liknande problem eller hade haft och hur den isåfall löste problemet. Detta var då ingen bra idé och ska självklart kontakta veterinär !
#9: Hoppas du nu lärt dig att man börjar med veterinärkontakt om man misstänker att ens djur inte mår bra eller är skadat.
Eftersom ingen vet vad problemet beror på, eller vad diagnosen är, så kan inte heller någon ge förslag på lösning, förutom en hamsterkunnig veterinär.
// Harley
#10: Ja! Dvärghamstrar har en medelålder på två år och min dvärg hamster är snart tre, så vet inte om detta beror på att han börjar bli gammal?
#11: Jag är ingen veterinär, men det där är definitivt inget "ålderstecken". Sluta spekulera och kontakta en veterinär, snarast!
// Harley
Testa att kontakta firstvet. De har flera tider kvällar och helger och kan ge dig råd om hur du ska gå vidare. Det är kostnadsfritt om man har djuret försäkrat (gäller flera olika försäkringsbolag).
#8: men seriöst kan du tagga ner jag menade inte att ta det lugnt och vänta på att djuret ska lida! Jag menade att ni skulle ta det lugnt och inte skriva sådär, det låter riktigt påhoppande på personen!
#14: Det förstod jag och trodde det framkom i mitt inlägg när jag skrev "Den som borde tagga ner är TS…".
Hur kan det vara ett personligt påhopp att uppmana att kontakta veterinär istället för att skriva och spekulera på ett forum menar du?
// Harley
- Redigerat 2021-11-26 21:46 av Herveaux
#15: ni kunde förklara lite lugnare istället för att slänga ur er massor om folks misstag o säga att de gjort fel.
#16: Det kan inte bli tydligare än "Kontakta veterinär!".
Det är både fel och ett allvarligt misstag att sitta och posta på ett forum istället för att se till att ett sjukt eller skadat djur får vård. Det är viktigt för både Cireea och mig att markera vid såna här händelser.
// Harley
#16: brukar inte lägga mig i, men Cireea och Herveaux är värd respektive Medarbetare på den här sajten, och då är det väl bara på sin plats att de markerar vad som är okej och inte eftersom det är de som har ansvaret för sajten Hamster.
#18: Jag ska ta kontakt med veterinär detta blev större än vad jag tänkt och jag ber om ursäkt om någon blev stött eller tog illa upp. Jag bryr mig självklart om min hamster och vill att han ska må bra men håller också med om att man kan säga detta på ett trevligare och mer mottagande sät!
Ha en trevlig kväll!
#19: min kommentar till #16 är den enda jag har gjort i den här tråden, så undrar om du menade att svara mig?
#20: Nej jag syftade på Heveaux
#21: Okej, då vet jag.
#21: Jag har inget att be om ursäkt för. Är man så mån om sitt djur så hade man redan besökt, eller åtminstone haft kontakt med, en veterinär vid det här laget.
// Harley
- Redigerat 2021-11-26 23:21 av Herveaux
Nu har min Medarbetare och även medlemmar skrivit det som jag tänkt skriva men vill ändå skriva en rad innan jag stänger av inlägget.
Till att börja med vill jag kommentera TS svar till mig i #3.
Jag är Sajtvärd här inne och jag håller stenkoll på varje enskild tråd. Jag "lägger min åsikt" där jag vill och allra helst i inlägg av sådan här karaktär när det inte är tillåtet att skriva här istället för att kontakta veterinär. Det är en av dom regler som jag satt upp för min sajt. Så jodå, jag kommer absolut komma och kommentera sådana här inlägg.
Det är aldrig på sin plats att sitta på ett forum och skriva istället för att kontakta veterinär. Det spelar ingen roll om det bara är en hög fundering eller ren oro. Uppvisar hamstern tecken på smärta, skada, sjukdom eller ett beteende som inte är normalt för den individen så ska man kontakta veterinär.
När jag då sedan läser igenom svaren så ser jag ingen som är otrevlig eller på annat sätt "hetsig" så jag ser ingen anledning att be någon "tagga ner" när det enda vi gör är att markera att det är veterinär som ska kontaktas och ingen annan. Det är ingen som blivit påhoppad i den här tråden.
Ingen av dom som kommenterat och hänvisat till veterinär har varit otrevlig. Bara för att man inte lindar in svaret med smileys och bomull så betyder det inte att man är otrevlig eller hoppar på någon.
Både jag och min Medarbetare är rak och tydlig i vår kommunikation, det har vi alltid varit och det är inget som kommer förändras. Vi är inte otrevliga, det är något som ni i så fall läser in själv. Att vara tydlig i kommunikationen och markera när saker inte är okej är inte detsamma som att hoppa på någon eller vara otrevlig.
Väljer man att istället för att kontakta veterinär sätta sig och skriva här inne så får man räkna med reaktioner.
Våra sajtregler:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1448188/sajtregler?postId=18782699
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-11-27 05:57 av Cireea