Hona eller hane? (Guldhamster)
Hej! Nu pratar jag specifikt om guldhamstrar, vilket kön ”är bäst” ? Finns det olika fördelar mellan honor och hanar? /olika egenskaper?
Tack för svar :)
Jag har hört att hanar ska vara lugnare rent generellt, men det beror ju väldigt mycket på individen:D
Jag har hört att ho guldhamstrar ska vara den arten som är svårast att få nöjd.. stämmer det ofta?🙂
Jag skulle inte påstå att något kön är "bättre" än det andra eller att något kön har några fördelar. Allt beror på vad man söker hos sin hamster, och även om det går att hitta några generella skillnader så kan man inte applicera det på alla hamstrar då dom är enskilda individer med sina olika egenskaper och personligheter.
Honor är generellt sett mer aktiva än hanar och kan vara svårare att göra nöjd. Dock är det, oavsett kön, viktigt att man lär känna individen och sedan utgår från individens behov när man exempelvis inreder buren. På så sätt är det lättare att göra hamstern nöjd med sin tillvaro.
Men ja, generellt sett kan honorna vara lite svårare att tillfredsställa. Oftast krävs det lite mer stimulering i honornas burar och dom kan vara mer av en utmaning än hanar. Men som sagt, det är otroligt individuellt.
Honor brunstar var fjärde dag vilket då kan påverka deras lukt men också "humör", vissa honor blir extra "vilda" under brunst med extra mycket energi medan andra blir extremt lugna och gosiga istället. Sedan finns det dom som inte påverkas alls av brunst.
Utöver det finns det ett par fysiska skillnader. Honor blir oftast större än hanar, men här spelar givetvis gener en stor roll och stämmer inte alltid. Långhåriga hanar har mer och längre päls än långhåriga honor.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#3: jaha ,okej tack! Jag tror att Kiwi blir boostad.. då blir hon GALEN😊😝