Gran
Hej! Varför är det inte bra att använda spån som är gjort av gran? Jag har hört att det inte dammar men vet inte själv. (Har redan varit mycket källkritisk och läst överallt på nätet?!)
Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨
#0: Denna information är enkel att hitta med en snabb sökning, antingen här på forumet eller Google.
Vi skrev ut flera anledningar i den andra tråden.
Jag skrev:
Barrträd som gran, tall och i synnerhet ceder innehåller farliga syror och terpentin, och ska därför undvikas då det kan orsaka allergibesvär, skador på andningsvägarna och är cancerframkallande.
Cireea skrev:
Bara för att gran inte innehåller "lika mycket" terpener så innebär inte det automatiskt att det är ett bra Bottenmaterial för det. Det finns så många andra Bottenmaterial som är så mycket bättre så jag ser ingen anledning att använda sådant som kan orsaka hamstern problem. Att det är billigt känns bara som ett sätt att slippa betala för sina djur, och då bör man kanske fundera på om man verkligen bör ha djur om man inte kan ge dom lämpliga tillbehör.
// Harley
- Redigerat 2021-11-09 11:15 av Herveaux
Jag hittade en sida som diskuterar cederträ och softwood, som inkluderar gran och tall. Länkar till flera studier finns. The problem with pine
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#2: där står det ju att gran (spruce) och andra hardwood är okej. Så jag undrar fortfarande varför det räknats som osäkert?
Fast i och för sig det är en ganska ny grej man börjat använda i hamsterburarna så Sverige kanske bara är lite efter med dem :)
#3: Läs om citatet från Cireea i #1 igen.
Bara för att gran inte innehåller "lika mycket" terpener så innebär inte det automatiskt att det är ett bra Bottenmaterial för det.
#4: Nej, Sverige är inte "efter" vi har högre standard på djurhållning här än många andra länder. Man avråder från att använda även gran pga fakta inte för att svenskar är "efter" när det kommer till nyheter inom utbudet av Bottenmaterial.
// Harley
#3: Det står att gran är säkrare, men även att eftersom dom inte testade ett träfritt alternativ så finns det inget som bevisar att det faktiskt är säkert, bara att det är bättre än ceder och tall. Bättre behöver inte betyda bra och säkert.
Även om det är så att hårda träslag är helt säkra, varför välja det som ligger på andra plats och har en bevisad negativ inverkan på djuren, även om den är liten? Speciellt när det finns så många bättre alternativ.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#5 #6 Bra skrivet båda två.
Exakt detta jag försökt förmedla, bara för att något är bättre så betyder det inte per automatik att det är bra.
Finns sååå många andra Bottenmaterial idag som är toppen, allt från Millamore och Carefresh till Alspån och Chipsi Extra. Så jag ser faktiskt inte någon som helst anledning att använda Bottenmaterial gjort av gran bara för att det är "lite bättre" än tall och ceder? Det är fortfarande långt ifrån lika bra som andra Bottenmaterial.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Då kanske jag inte ska testa…
Anledningen till att jag inte vill ha andra Bottenmaterial är för att de är mycket dyrare. Och om det där spånet var säkert att använda skulle jag helst välja det än andra asdyra. :))
#8 Du får ta lite av veterinärpengarna som du har sparat och köpa ett storpack med strö. Sen spara ihop till nästa storpack med en liten summa varje dag. :)
Mvh
Mig
#8 En säck på 15kg Chipsi Extra skulle räcka långa vägar och den kostar bara lite över 200kr på Zooplus. Som ett exempel alltså.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#8: 60l care fresh på arken zoo eller zooplus kostar ca 380 kr
Du kan köpa kaytee clean and cozy (det är som care fresh ) på amazon för 285 kr 85l
#11: ja, jag har testat det och det är jättedyrt!
#10: tack för tips!
#12: har också haft det men det kostade väl mycket mindre innan?? Ca 180 kr eller nåt? Eller var det jag som kollade fel?
#15: jag vet inte riktigt, det är iaf billigare än care fresh, men det är ungefär samma. Trä Bottenmaterial såsom exempel alspån är ju inte så bra att hålla uppe tunnlar helt av sig själv :/