Hamstern föll i golvet!
Vår hamster var i hagen och klättrade på mig, jag satt på golvet. Han satt i min hand och rätt som det var sprätte han iväg, hoppade över mina ben och ramlade ner på golvet (kanske 15-20cm fall) och landade på sidan. Han reste sig på en gång och fortsatte springa runt och försökte klättra upp på mig. Det kändes som om jag var mer chockad än hamstern. Jag lyfte över honom i buren på en gång och han satte sig och åt lite och har sen levt runt som vanligt och sprungit i hjulet. Jag tycker inte att han haltar men är nu orolig att han skadat sig utan att han visar det. Hur reagerar hamstrar som gjort sig illa? Bör jag ta ut hjulet fall att? Usch, jag har så dåligt samvete 😔
Jag hade inte oroat mig för ett fall på 15-20 cm då det är otroligt kort. Det är liksom kortare än om dom själv hoppar från en leksak eller liknande.
Men, känner du oro bör du uppsöka veterinär så att hamstern kan kollas för invärtes skador om du inte märker några yttre.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: skönt att höra. Han beter sig och känns precis som vanligt men jag håller honom under uppsikt. Tänker att om han hade gjort sig illa borde väl det har märkts direkt efter fallet. Han var ju liksom bara ”på’t igen!” medan jag satt där helt chockad. Det är min första hamster så därför jag nog är lite extra orolig, läste att de kan dö till och med av väldigt låga fall så skrämmer kanske upp mig själv också.
#2 Hamstrar är bytesdjur så han måste inte visa smärta för att ha ont. Dom döljer smärta in i det sista. Men som sagt, 15-20 cm är inte särskilt högt så för att det ska vara allvarligt bör hamstern ha landat väldigt illa.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#3: jag har rådgjort med veterinär online, hon trodde inte att det var någon fara så som jag beskrev fallet och honom efteråt men att jag skulle hålla honom under observation ett par dagar.
Min dvärghamster föll från ca 1 meters höjd.
Jag höll henne och hon bet mig hårt i handen och hoppade rakt ner.
Hon blev liggande platt på golvet en stund, sen sprang hon iväg som inget hänt.
Hon klarade sig oskadd som tur var.
#5: oj, vilket tur att den klarade sig! En meter måste ju vara som ett helt våningshus för en liten hamster.
Uppdatering: hamstern lever på som vanligt, pigg och glad 😊
Däremot oklart om jag kommer våga vara med i hagen nu när han blivit så orädd men fortfarande är ett popcorn, haha.
haha
#8: ?
#9: tror hon skrattade åt min sista kommentar i inlägget ☺️