Hamster iFokus

Hamster

Etiketterdvärghamsterskötsel
Läst 229 ggr
Haren9
2021-10-17 21:48
0

Kompis? Dvärghamster

Hej!

Igår var jag i djuraffären för att köpa en ny vattenskål för mina gerbiler, då så var det någon där som skulle köpa en hamster.
Och jag som är lite djurgalen gick ju såklart dit och tittade på.
Det var två dvärghamstrar i buren, hanar. Jag gissar på att de var bröder. De sov tillsammans i buren så de verkade ju vara bra vänner.
Hon i djuraffären så att de skulle börja slåss om det var två stycken, så barnet och mamman köpte bara en hamster.

Nu till frågan, borde inte dvärghamstrar vara två? Och ifall de har levt tillsammans hela livet i djuraffären kan de inte bo resten av livet tillsammans då?

Jag är inte säker vilken ras det var en som var vit med ett grått streck på ryggen och den andra var helt vit. De såg lite ut som bilden högst upp. Kanske vintervit? Jag är inte så bra på raser.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

Amina_teo
2021-10-17 22:02
0

Är ingen expert men har förstått det som att alla dvärghamstrar i djuraffärer är hybrider och inte nödvändigtvis går ihop när de är vuxna. Det är vad jag har hört i alla fall.

91Marran
2021-10-17 22:13
0

#1 Det finns renartiga i affärer också.

Jag har haft fyra hybrider i hop utan problem.

#0 Man ska alltid skaffa minst två och se hur det fungerar.

Mvh
Mig

Haren9
2021-10-18 07:05
0

#2: Ja, jag tänkte att det nog var något sånt, vet dock ej om affären är renartad eller har hybrider.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cute hamster
2021-10-18 07:23
0

Det finns väldigt sällan renartiga i butiker. Hamstrarna är nästan ungefär 99 % hybrider i butikerna.

Fast man kan ju skaffa två och se om de funkar (vilket det inte gjorde för mig när jag fick mina två :(

Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨

HaMsTeRpLaMsTeR123
2021-10-18 07:28
2

Om det står att det är roboroskis eller kinesiska så är det ju inte hybrider?

Jillyana
2021-10-18 08:07
0

#5: även om de är renrasiga så har jag förstått det att de klassas som hybrider då de inte har stamtavla. Detta för att folk inte ska avla på dåliga/opålitliga linjer.

https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare har lite mer info bill jag minnas.

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
anma04
2021-10-18 09:02
0

#5: Det är bara campbells och vintervita som kan para sig med varandra så en kinesisk är en kinesisk men utan stamtavla. Samma med roborovski.

anma04
2021-10-18 09:06
0

#6: hybrider är en blandning av campbells och vintervita och man kan inte vara säkra på att de arterna från djuraffär inte är en blandning så de kallas hybrider.
Guld, kinesisk och roborovski från djuraffär har inte tamtavla men kallas inte hybrider då de inte kan para sig med en annan art.

91Marran
2021-10-18 09:16
0

Vissa djuraffärer köper in djur från uppfödare. Då har de oftast stamtavla.

Mvh
Mig

Jillyana
2021-10-18 09:30
1

#9: för all del, alla dom föder upp ett djurslag är en uppfödare men det är en jäkla skillnad på seriösa och oseriösa. Kan inte tänka mig en seriös uppfödarare som säljer till fjuraffär ens under dödshot.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2021-10-18 11:25
0

#10: http://www.hamsterforeningen.se/våra-arter/dvärghamster/hybrider-7803911

Här står det på svenska hamsterföreningen att alla hamstrar från djuraffär räknas som hybrider, men det är egentligen bara om rysk vintervita och campbells får ungar tillsammans :)

Svenska Hamsterföreningen, Hamster, Gerbil, Dvärghamster, Utställningar hamster och gerbil, utställningar, hamster, gerbil, forum för hamster, hamsterforum, uppfödare, registrerade uppfödare, SHF, shf,
  • Redigerat 2021-10-18 11:25 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Cireea
2021-10-19 08:22
0

Finns ingen stamtavla på djur av arterna Campbells eller Rysk Vintervit så räknas dom som hybrider.

Lagen är knepig för enligt den ska dvärghamstrar bo med en artfrände så länge det inte finns särskilda skäl. Man kan argumentera för att hybrider går under särskilda skäl med tanke på den avel som ligger bakom dom. MEN, å andra sidan ska dom precis som alla andra få chansen att bo med en kompis. Att i förebyggande syfte neka dom det går liksom inte hand i hand med lagen.

Man kan alltså dra slutsatsen att hybridaveln är fruktansvärt problematisk då den gör det svårt att följa lagen samtidigt som man avlar på dåliga djur. För oavsett hur snäll och fin en Hybrid är så kan man inte komma bort från alla problem som medföljer dessa djur. Och DET går emot lagen då lagen säger att man inte ska avla på djur där avkommor utsätts för lidande. Så ja..

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Haren9
2021-10-19 14:30
0

Det står ingenting om ras på burarna och jag tror inte de säger något om rasen heller, för de verkar det bara vara en hamster.

Jag tycker verkligen synd om den där lilla hamstern, att bara tas ifrån sin bror/kompis:(