Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendehamsterdvärghamster
Läst 475 ggr
Kanin och hamster
0

Kliar sig jättemycket

Hej min hamster har börjat klia sig supermycket asså så mycket så hon typ välter för att hon kliar sig så länge. Hon har även så sårskorpor i huden plus att hon har gula korn i pälsen. Har någon varit med om något liknade ska såklart kolla upp vad detta är.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Det kanske är ohyra? Vi här inne kan som sagt bara säga spekulationer, du bör ta kontakt med en veterinär. Det finns veterinärer i mobilen som du kan kontakta för att se vad du ska göra :) lycka till!

• Redigerat 2021-10-08 16:04 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Kanin och hamster
0

#1 japp jag har sökt runt lite och det verkar vara skabb kan en veterinär i mobilen skriva ut ett recept på ett läkemedel?

91Marran
0

#2 Ring dem och fråga.

Mvh
Mig

Kanin och hamster
0

#3 ska försöka ringa idag

91Marran
0

#4 Ja ring idag! Köp hem virkon s och sanera med.

Mvh
Mig

• Redigerat 2021-10-08 18:27 av 91Marran
Cireea
0

Aj då, ja det där måste du få medicin mot så snabbt som möjligt. Finns en viss risk att veterinären vill ta prover för att se exakt vad som behövs.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Kanin och hamster
0

#6 okej kanske lite konstigt fråga men ungefär vad kostar det ? Och behöver verkligen hjälp med att hitta en klinik i Lund området hittar ingen som tar emot hamstrar och var öppet på helgen🙁

Cireea
0

#7 Omöjligt att säga kostnad, är så olika överallt. Finns ingen i Lund så får du kika lite längre bort så du kan få hjälp.

Kanin och hamster
0

#8 okej ska söka runt lite. Förresten jag har ett medel som heter exner petguard och jag undrar om det kan funka på hamster det är helt ekologiskt men de blir ju blöta ifall man använder det kanske en jätte dum tanke

91Marran
1

#9 Det är dumt att experimentera själv. Det där med att de inte tar emot hamstrar låter konstigt. Jag har aldrig stött på det tidigare. Även de som inte kan mycket om hamstrar har tagit emot där jag bor.

Mvh
Mig

91Marran
0

Mvh
Mig

Här på vårt Djursjukhus i Lund sätter vi djuren i centrum, och ger ömsint omvårdnad för stora och små.
Kanin och hamster
0

#10 ja det var lite det jag tänkte. #11 ska försöka få en tid så snabbt som möjligt men kan det smitta till min kanin ?

91Marran
0

Det kan smitta.
Har du ringt om tid?

Mvh
Mig

91Marran
0

Tycker så synd om din hamster så hoppas att du får tid så fort som möjligt.

Mvh
Mig

Kanin och hamster
0

Veterinär besöket blir nog avlivning istället 😭 märkte igår hur hon knappt kunde gå med bakbenen och var stel och darra med frambenen. Hon kan liksom inte gå normalt gissar på en öron inflammation ska se hur hon mår idag

Amina_teo
0

#15: hoppas hon mår bättre ❤️

91Marran
1

#15 När fick du tid? Hade du åkt in i tid så hade det varit lättare att rädda henne. Hoppas att det löser sig ändå.

Mvh
Mig

Cireea
3

#15 Men nu är det dags för en akut tid till närmsta veterinär. Det finns alltid jouröppna veterinärer så du får ta dig till en sån omgående.

Helt och hållet oacceptabelt att låta ett djur vänta på vård på det här sättet.

91Marran
1

Jag kan eventuellt hjälpa till med veterinär, men då får du inte tillbaka hamstern. Egentligen är detta ett fall för länsstyrelsen.

Mvh
Mig

91Marran
0

#18 Har länkat till en veterinär. Den första som kom upp när jag sökte.

Mvh
Mig

Kanin och hamster
0

#19 nej det behövs inte har nu tagit beslutet att avliva henne då hennes tillstånd blivit sämre ska ringa snart och hitta en tid. Kan man ta en vanligt kartong låda som resebur?

91Marran
2

#21 Jag hoppas att du har lärt dig av detta och inte skaffar fler djur. Tråkigt kanske för dig men bättre för djuren. Tänk dig själv om du hade varit hamstern.
Du får hitta en annan hobby :)

Mvh
Mig

[Elina07]
2

Har aldrig varit med om att behöva avliva ett djur, och det är ett jobbigt beslut. Men för din hamsters bästa, måste du kontakta veterinär. Det är ditt ansvar som djurägare att ta ditt djur till veterinären om den är sjuk.

Önskar allt lycka till med din hamster
:) :)

Kanin och hamster
0

#22 Jag blir väldigt ledsen när du skriver detta. Det enda jag brinner för är djur om inte djur skulle finnas ja då vet jag inte vad jag skulle göra. Det är min mamma som ställer till det lite vi har inte så jättemycket pengar. Jag fick mina hamstrar från mina kusiner då de inte ville ha de och hamstrarna hade det inte alls bra. Jag försöker alltid göra så att mina djur få det bästa livet de kan men det går alltid inte mår redan väldigt dåligt över detta så att du ska skriva detdär gjorde det inte direkt bättre.

91Marran
0

#24 Nu förstår jag din situation bättre.

Mvh
Mig

Cute hamster
1

#22: jag är en bekant till TS och vet att hamstern är väldigt gammal och då kan de vara lättare för de att få vissa sjukdomar och det kan man ju inte undvika jag menar man kan inte göra så hamstern aldrig blir sjuk. Hon försökte ju ändå få tag på en veterinär till sin hamster och göra sitt bästa. Har man inget snällt att säga få behöver du inte säga något :)

Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨

91Marran
1

#26 Hon har aldrig nämnt vad en veterinär har sagt. Bara nämnt att hon ska kontakta en, vilket hon inte gjort av vad man kan läsa här inne. Det var inte igår som den blev sjuk, så att säga att man ska kontakta en veterinär hjälper inte mycket.

Om man märker att man inte har råd med de djur som man räddat (vilket är superbra att hon har gjort) så får man omplacera de vidare.

När hon skrev inlägget 24, så får jag en mer förståelse för hur situationen ser ut.

Mvh
Mig

91Marran
1

#26 Kvalster på hamstern har inget med ålder att göra. :)

Mvh
Mig

Kanin och hamster
0

#27 ja jag vet men det är det att jag väntar på min mamma jag kan inte ringa en veterinär själv och min mamma har haft väldigt fullt upp jag försöker så mycket jag kan

Cireea
2

#24 Rent krasst: finns inte ekonomin för att ta djuren till veterinär så bör man inte ha djur.

Oavsett ska djuren inte behöva gå flera dagar utan vård när det så tydligt behövs. Är man minderårig är det föräldrarnas ansvar att ta hamstern till veterinären.

Situationen är under all kritik hur man än väljer att vrida och vända den.

Cute hamster
0

#27: kan va så att jag inte såg vad hon skrev för jag höll på att skriva min kommentar när hon la upp sin.
Hon älskar sina djur och försöker göra allt hon kan för att djuren ska må bra och dessutom är hennes hamster sjuk och hon har det tufft så det är inte riktigt den bästa tillfälle att säga att hon inte ska skaffa fler djur. 🙂

91Marran
1

#31 Om hamstern är sjuk och hon har det tufft så säger det mig att hon borde ta en paus från djur. Har hon inte råd med ett djur, hur ska hon då ha råd med fler?

Mvh
Mig

Cute hamster
0

#32: du kunde skrivit kommentaren 22 efter allt är löst så det inte blir för mycket för henne :) hon skrev nyss till mig att hon inte mått så dåligt i hela sitt liv, det är inte kul att se sin kompis ledsen

• Redigerat 2021-10-10 19:47 av Cute hamster
91Marran
1

#33 Kan inte du hjälpa den till veterinären?

Mvh
Mig

Cute hamster
0

#34: vilken bra idé , varför sa du inte det tidigare? :) Kunde faktiskt göra det.

Men tyvärr har hon bestämt sig att avliva och jag ska till skolan så jag har inte tid :/

Kanin och hamster
0

#32 har jag skrivit att jag ska köpa fler hamstrar nej det har jag inte. Efter min älskade Max ska jag kanske ta en liten paus med hamster och bara ha min lilla kanin. Jag själv tycker det är bättre att ha ett djur som jag har råd med. Varför det blev flera djur var för att jag först hade en kanin oss min kompis sen fick jag mina hamstrar och sen kunde min kanin inte bo kvar hos min kompis. Jag kan ju inte bara överge min kanin och sälja henne kommer jag nog aldrig att göra. #35 det behöver du inte göra det känns liksom typ konstigt. Och ja som du säger så ska jag avliva henne imorgon hon är gammal och får snart åka till sin syster 💔

Cute hamster
0

#36: ❤❤🌈Jag kommer sakna Max🌈❤❤

91Marran
0

#36 Så du har fått en tid nu? Så bra! :)

Mvh
Mig