Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhälsakosthållningskötsel
Läst 208 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Överviktig hamster?

Hej! Jag tror att min hamster börjar bli överviktig. Hon är en guldhamster på ca 6,5 månader och för ungefär 1,5 månader sen så vägde hon 175 gram. Nu när jag vägde henne idag så väger hon ca 189 gram. Hon har även blivit rundare. Dem senaste dagarna har jag gett mer frön än vanligt då jag övat tricks med henne, jag har då delat fröna i små bitar ,ungefär 4 frön . Hon får bunny hamsterdröm, och sen så strör jag även ut en växt mix ibland. Jag försöker ta ut henne en halvtimme per dag. Låter hon överviktig? Och vad kan jag isåfall göra åt det?

Tack för svar i förhand✨🙏🏼

Cireea
0

Omöjligt att säga om hon är överviktig utifrån text, du måste utgå från hur hon känns och ser ut. Tycker du att det känns som att hon har lite för mycket hull?

Om du anser att hon behöver dra ner på godsakerna så skippa extra frön och ta ut dom fetaste fröerna ur fodret en period.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Hur kollar man hennes hull?

Cireea
0

#2 Känner igenom kroppen och ser på den.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Men vad är då ett bra hull? Ska man känna några kroppsdelar, ska det vara mjukt eller hårt etcetera..

• Redigerat 2021-08-31 19:59 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Cireea
0

#4 Ett bra hull är varken för tjockt eller för smalt.
Hamstern ska inte se mager ut men inte heller ska hullet vara så det hänger eller att hamstern känns fet. Eftersom hamstrar är små så kommer man givetvis känna benen under hullet men det ska inte vara som ett benrangel eller att det är svårigheter att känna.

Ofta kan man se om en hamster är överviktig för att den inte ser proportionerlig ut. Exempelvis fett bakom frambenen eller att magen hänger. Kan även vara att hamstern nästan ser dräktig ut av fetma.

Lägg upp bilder så kan vi säkert hjälpa till lite.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#5: Tack! Bilderna kommer nog behövas :D det hänger inte något från henne det är bara att hennes rumpa/ bak del av kroppen har blivit rundare. Kanske överreagerat, men men

HaMsTeRpLaMsTeR123
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Bilderna blev lite suddiga och hon såg inte längre lika stor ut

Cireea
2

#6 Ja alltså när det börjar hänga så brukar det ha gått rätt så långt i fetman.
Det brukar börja med att dom rundar till sig lite.

Tycker inte din hamster ser överviktig ut utifrån bilderna. Hon är dessutom bara lite över 6 månader vilket betyder att hennes viktuppgång helt enkelt kan vara kopplat till att hon växt och blivit vuxen.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Okej tack! Så jag behöver inte oroa mig då? :)

Cireea
0

#9 Nej jag tror du inte behöver oroa dig 😊

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Tack för all hjälp! ❤️☺️