Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehamsterhybrider
Läst 206 ggr
Nelliemm
2

Rädd hamster med trauma?

Igår fick jag ett samtal av en bekant som ringer mig och berättar att en förälder har kommit in till hennes jobb med en liten dvärghamster och klagat på att hamstern bits och kräver en ny hamster i utbyte.
Min bekanta frågar då vad som har hänt då hennes hamstrar är väldigt trevliga och hon har inte märkt att denna hane någonsin bet innan den flyttade. Föräldern berättar då att den attackerar alla den kommer nära och att hennes barn är totalt livrädda för hamstern.
Efter en stunds samtal kommer det fram att köparen har använt sig av ett 10 cm näthjul och köparen har även slagit och piskat hamstern med sitt finger och knuffat hamstern när hamstern har tuggat på sitt hus osv. Min bekanta blev helt i chock och sa att det är normalt att hamstrar biter på sina saker då dom måste hålla tänderna i trim.

Pga detta vägrade min bekanta att ge köparen en hamster i utbyte men erbjöd sig att ta tillbaka hamstern dom hade, vilket dom lät min bekanta göra.
Nu är min fråga - hur ska jag få hamstern att känna sig säker kring människor igen? När jag skulle ta ut honom ur transportburen så fräste han och attackerade mig direkt. 😔❤

HaMsTeRpLaMsTeR123
4

Nej men usch så hemskt😭😖

Kanin och hamster
3

Fy så himla hemskt hur kan människor göra såhär.Är ingen expert men vänj han sakta vid din hand och ge han ofta godsaker från din hand och det kommer ta tid men ha tålamod. Lycka till ❤️

Cireea
7

Men fy i helvete rent ut sagt vilken vidrighet 😭 Stackars hamster!

Jag skulle säga att man får backa helt till början i processen att få hamstern tam och sedan gå framåt med små små små steg. Ha tålamod och låt hamstern bestämma tempo. Prata vid buren och erbjud godbitar, det är väl där du kan börja och se hur det går.

Kan hända att hamstern aldrig någonsin kommer lita på människor igen så var beredd på det, och då kan hamstern leva resten av sitt liv och må bra ändå. Man får bara anpassa sig lite.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Nelliemm
2

#2: tack❤

Nelliemm
2

#3: Det är jättehemskt.. Stackarn gör allt för att verka farlig men jag vet ju att han bara är osäker och rädd. Jag försöker sitta med handen i buren och röra lite när han är upptagen med annat, så att han ska förstå att jag inte vill honom något illa. Såfort jag kommer för nära så jagar han min hand o biter. Han lät mig dock klappa honom för en stund sen så det kändes jättebra men han är verkligen ständigt beredd på att behöva försvara sig 💔❤

Cireea
5

#5 Fy så hemskt 😭 Förstår att stackaren är rädd och beredd att försvara sig med tanke på hur han behandlats i tidigare hem.

Underbart att han får en andra chans hos dig ❤️ Håller tummarna för att han inser att han hamnat i ett gott hem och att han kan känna sig trygg.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Lilium]
1

Hur kan man göra så😭 stakarn