Förkyld med hamster
Hej! Idag när jag kom hem så har jag långsamt blivit täppt i näsan. Vi vet inte om jag har Corona eller inte. För att då komma till min fråga, kan jag fortfarande vara med min hamster eller kan hon bli smittad? ( guldhamster ) vill absolut inte att hon ska bli sjuk eller smittad😐 svar snabbt tack!!
Förkylning smittar inte då det inte är en zoonos, det vill säga att det inte smittar mellan djur och människa.
Ska du ta ett test för corona? I så fall bör du avvakta med att hantera din hamster tills du fått svar på ditt test och att testen i så fall är negativt då det finns rapporter om smitta från människa till sällskapsdjur.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ja, vi hade tänkt ta ett test imorgon. Då får min bror ta ut henne tills jag vet då.. tack för snabbt svar.
Det smittar inte av sig🤗 du kan vara lugn och ta upp den som vanligt😊
#3 Inte om det är corona, då kan det absolut smitta. Så TS bör inte hantera hamstern förrän efter dom fått ett negativt svar på ett test.
#4: det är inte klart att det smittar på djur. Men man kan absolut vara lite mer försiktig tills man fått svaren, men man kan fylla på mat och vatten som vanligt.
#5 Det finns rapporter om corona på hamstrar samt smitta från människa till husdjur så jodå nog smittar corona även våra djur.
#6: okej, har hört på nyheterna att det inte ska smitta till våra husdjur, men det kanske inte stämmer…
Vad kan hända om dem blir smittade av corona? Hanterade henne inte alls men var tvungen att byta vatten då min lillebror hade glömt, ( mitt i natten och ingen annan kunde )
#8: byte vatten kan du göra och fylla på mat, avvakta från att ta upp hamstern kanske innan du får din svar.
Om hamstern skulle fått Corona hade den antagligen dött…
#9 Varför skulle den dö av Corona?
Mvh
Mig
Men vad händer?😩 om den får Corona?
#11 nu är risken väldigt liten att din hamster skulle insjukna. Men skulle den bli sjuk så är det snarlika symptom som hos människor där viruset påverkar bland annat lungor och hjärta. Men som sagt, risken är väldigt liten att din hamster smittas och mycket tyder på att djuren blir lindrigt sjuka och tillfrisknar efter ett par dagar.
- Redigerat 2021-08-18 15:29 av Cireea
Okej tack! Blev väldigt orolig innan.. puh
#9: för att hamstrar klarar sällan att de blir sjuka.
#14 Vad baserar du det på?
Varför skulle en hamster inte klara av att bli sjuk?
#15: Det är inte det jag säger, eller det är inte vad jag menar. Utan jag säger att om hamstrar blir sjuka (t.ex. hosta/nysa) så är det ofta något farligt som lungcancer osv.
Eftersom att hamstrar inte visar så lätt att de har ont/är sjuka eftersom att de är bytesdjur och om de skulle vissa lätt att de har ont så skulle rovfåglar och andra djur se de lättare och den skulle ha mycket mindre chans att springa undan.
#16 Nu är detta konto avstängt på sajten på grund av upprepade regelbrott men jag svarar ändå så att andra inte luras av det som skrivs.
NEJ. Det som skrivs i kommentaren är totalt felaktigt påstående.
Om en hamster exempelvis hostar eller nyser är det oftast INTE något farligt. Det är snarare mer vanligt att en hamster nyser eller har problem med sina lutvägar på grund av något så vanligt som damm från bottenmaterialet eller tecken på allergi.
En hamster kan klara sjukdomar lika bra som vilket annat djur som helst. Det beror helt på vilken sjukdom det är, hur långt sjukdomsförloppet gått samt hamsterns egna immunförsvar. A och O är att man gör en hälsocheck på sin hamster dagligen för att kunna upptäcka eventuella sjukdomar i ett tidigt skede och därmed kunna ge hamstern hjälp tidigt.
Uppdatering: jag hade inte corona! Nu kan jag äntligen vara med henne igen. Vet att det bara var två dagar men det var som en evighet och sjukt jobbigt🥺✨🥳
#18 Vilka goda nyheter! 🥰
#19 tack!