Hur håller man sin hamster?
Hej! Kanske konstig fråga men, hur håller/ bär man sin hamster? När jag tar upp henne tar jag min runt magen lite snabbt och sätter sedan ned henne på mina händer där hon typ går runt tills jag sätter ner henne, hoppas ni fattar. Men jag vill kunna hålla henne så hon är still. Hur gör man det?
Förlåt för dåligt passande etiketter men kunde inte hitta några bättre🥴
När jag exempelvis fotar så håller jag mina som på bilden jag bifogat.
Ska jag bära dom så kupar jag händerna runtom så mina händer blir som en sorts "åkpåse". Har jag en hamster som är lite rörlig av sig bär jag med hjälp av transportbur.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Det är ungefär så jag gör också :)
Jag skulle aldrig ta min hamster runt magen för att de inte känner sig bekväma när man gör de (de känner sig fast/tagen) då jag oftast lockar upp min hamster med någon mask t.ex. (men ibland går han upp i mina händer ändå) men om det inte funkar kan du sätta händerna på sidorna av din hamster och skopa upp den. Om du vill hålla din hamster stilla. Så kan du bara hålla upp handen en bit från marken och så kommer den antagligen stå stilla ett tag. Eller så sätter du hamstern i ena handen och ger den något gott så sitter den stilla och äter (eller lägger maten i kinderna) så ge den någon större då. Men jag brukar bara hålla upp min hamster så sitter den stilla ett tag som jag visar på bilden.
Okej, jag tar bara upp henne i magen då jag inte når henne annars, även om jag har pall till buren. Annars skopar jag :/
#4 Att hålla hamstern såsom jag gör på bilden i #2 är totalt ofarligt och man håller fast hamstern lika mycket som när man skopar upp dom och håller händerna runtom. Allt handlar om hur greppet är. Man ska inte klämma ihop hamstern utan endast hålla.
Man måste kunna hålla hamstern ordentligt för att kunna göra en bra hälsokontroll. Att låta den sitta i handen möjliggör inte det då du inte kan känna igenom kroppen eller kollar tänder på det sättet.
- Redigerat 2021-08-17 14:46 av Cireea
Jag tänkte att det lät lite konstigt.. :) jag kollar hennes underdel ca en gång i vecken underifrån. Då håller jag henne så. #2Men jag gör det inte annars för hon tycker INTE om det. Hur kollar man tänderna? Drar man bak nackskinnet lite så dem öppnar munnen? Har aldrig gjort det.
#7 Nej dom behöver inte gilla det men acceptera det bör dom ju då man måste kunna göra en ordentlig hälsokontroll. Tror inte det är mycket en hamster egentligen "gillar" när man känner igenom den och trixar med tänder eller annat, men accepterar det måste dom kunna göra. Precis som att många hundar inte gillar att bada eller klippa klor men dom accepterar det och finner sig i det.
Precis, dra bak nackskinnet så man kan se in i munnen, brukar gå snabbt att kika igenom tänderna och munnen. 😊
- Redigerat 2021-08-17 14:46 av Cireea
Okej! Tack! 😊
#5: okej då får det bra🤗
Hej! Idag gjorde jag en hälsokontroll på hennes tänder och hon blev jätte stressad då jag inte gjort detta innan. Hennes tänder såg fina ut men ganska små :) hon fick en belöning efteråt. Tror ni hon kommer vara rädd för mig ? Det var jag som höll henne så kände nog att det var min doft.
Hon verkar inte rädd för mig. Hon började tugga på min list och blev inte rädd när jag kom nära. Sen så har hon klättrat upp på mig flera gånger för att komma upp i sängen :) hon brukar inte göra det så jag blev glad 😀
- Redigerat 2021-08-19 21:37 av HaMsTeRpLaMsTeR123