Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendegenetikdvärghamster
Läst 196 ggr
91Marran
0

Dvärghamsterhanar ska inte bo ihop?

Hoppade in i en diskussion om att dvärghamsterhanar ska bo ensamma på Facebook. Någon hade räddat tre stycken och 97% Sa att hen måste sära på dem för att de börjar bråka utan varken anledning och förvarning. All bråk skulle leda till döden. Honor går tydligen bra ihop. De tryckte även ner en uppfödare.
Klart att hanar kan bo ihop med rätt förutsättningar. Visst finns det dem som inte funkar med den kompisen de har, men det går i det flesta fall. Kan skriva att jag kommenterade om att de går att ha hanar ihop.

Min fråga är; Vad säger ni uppfödare om att ha hanar ihop?

Mvh
Mig

• Redigerat 2021-08-12 18:12 av 91Marran
UlrikaD
2

Det är lite skillnad på olika dvärgsorter. Campbells och Vintervita som fötts upp med bra tänk och med bra föräldradjur och bakomliggande linjer kan leva fredligt i par eller flock hela sitt liv. Där det ofta inte funkar är dvärgar från Hybrid och zoo aveln där man parar för kvantitet istället för kvalitet. Där brukar man inte rekommendera att försöka sätta ihop dom. Däremot finns det väl ingen anledning att dela på några som funkar ihop. Men man bör ju ha koll så att dynamiken funkar och att dom verkligen är vänner.
Men dvärgar som kan bo ihop med andra ska också göra det. Man ska inte förutsätta att dom ska bo ensamma då dom inte är solitära djur som t.ex guldhamster.

• Redigerat 2021-08-12 18:26 av UlrikaD
Cireea
2

Lagen om att ha minst två gäller oavsett kön.
Hanar fungerar lika bra ihop som honor, det är inte könet som avgör om det fungerar utan snarare andra faktorer såsom aveln bakom djuren.

Vet även om flera uppfödare som haft 4 stycken av vardera kön ihop och dom grupperna fungerade utan några som helst problem.

Skulle inte heller sära på hybrider som fungerar ihop, även dom innefattas av lagen och så länge det funkar ser jag ingen anledning att sära "utifall att". Skulle det uppstå problem får man ta det då, men att sära i förebyggande syfte är att bryta mot lagen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2021-08-12 18:34 av Cireea
Denna kommentar har tagits bort.
Cireea
0

Inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler är borttaget.

Denna kommentar har tagits bort.
Cireea
1

Om ditt inlägg blivit borttaget.. varför posta då EXAKT samma sak igen?

LÄS REGLERNA.
Sista gången jag säger till.

• Redigerat 2021-08-17 19:13 av Cireea