Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hamsterrysk-vintervitdvärghamster
Läst 280 ggr
Hamsterälskare2
0

Recept på hamsterfoder man kan blanda själv

Hej! Jag är ny här i iFokus och undrar om ni har några bra recept på hamsterfoder ni kan dela med er om. Helst basfoder man kan göra, men funkar med godis.

91Marran
0

Ett tips är att blanda Foder som är i gramm och inte i deciliter. En deciliter kan skilja sig rejält mot en annan deciliter.

Mvh
Mig

Hamsterälskare2
0

#1: Tack för tipset!

Jillyana
0

#1: hur kann en dl skilja sig från en annan? Måtten har varit standardiserade sedan länge. Däremot kan mängden man får variera beroende på hur skrymande det man mäter är. exempelvis får man plats med mer ris än spiralpasta i 1dl pågrund av att riset är mindre än pastan.

Cireea
0

Svenska Hamsterföreningen har en toppenblandning på sin hemsida för guldhamster, rekommenderar den 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

91Marran
0

#3 Jo en dl för dig kan vara mindre än en deciliter för mig. Jag kan råka ha en matsked mer än dig i mitt mått. Har testat det med mamma och hennes dlmått blir fullare än mitt.
När jag blandade så räknade jag på grammet så inget skulle bli fel. Så det kunde bli 63 istället för 60. Hade ett light Foder, ett "vanligt" och ett för de som behövde mer i vikt. Minns dock inte värdena i huvudet.

Mvh
Mig

Jillyana
0

#5: så du använder inte färdiga dl mått som finns att köpa för typ 10kr+ beroende på märke och affär? Ja, om man använder matskedar för att räkna ut det blir det ju olika, beror ju på hur rågat man gör det mm :)

Loviiisa
0

Jag vägde upp mitt Foder när jag blandade, fick foderrecept av uppfödare och blandade med hjälp av hushållsvåg.

Skulle följa råden i #4 :)

• Redigerat 2021-07-30 00:47 av Loviiisa
Hamsterälskare2
0

Ok, ska göra så! Tack för era snabba svar!

Hamster..zoo123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder först en en stor fröblandningen och sedan Bunny basic och sedan Bunny expert vilket är fröblandningar. Sedan har jag valp mat (från får) sedan solrosfrön och sedan torkade mjölmaskar.
6 olika burkar/påsar använder jag…😅😅

Cireea
1

#9 och hur blir näringsinnehållet när du ger flera olika sorters Foder och andra tillskott?

Hamster..zoo123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10: det är mycket näring i det han får.
Jag ger det mesta näringarna och proteiner en hamster ska få i sig.

91Marran
2

#11 Du måste räkna ut väderna för alla Foder tillsammans. Är man inte insatt i näringslära så ska man inte blanda. :)

Mvh
Mig

Cireea
3

#11 Det var inte det jag frågade. Jag frågade om vilka värden din blandning får. Det vill säga vilken mängd fett, protein, fibrer osv.

91Marran
0

#6 Ska ett fullt decilitermått vara slät eller en tesked mer i. Det kan skilja sig så mycket. Ett gram är ett gram, varken mer eller mindre.

Mvh
Mig