Vilket hus använder ni?
Hej! Vilka hus använder ni? Har ni några favoriter som era hamstrar gillar extra mycket?
Mvh
Mig
Jag har olika, mest använder jag mig av kartonger då dom är lätt att kassera när/om dom blir äckliga. Men har lite olika krypin och tunnlar i burarna så det finns flera platser för vila. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har två jag gjort själv ( med hjälp men aja ) . En kruka och en multi chamber. Min hamster boar och gör sina tunnlar i det andra huset som jag nämnde ☺️
#3 Har du guld eller dvärghamster?
Mvh
Mig
#4: guld
Den här har jag
#6: det huset var inte litet!😂
Har du det till en guld eller dvärg?
15x15x10 ska huset minst vara till Guld. :) Höjden på huset räknas från den lägsta delen av taket.
Mvh
Mig
- Redigerat 2021-07-13 22:15 av 91Marran
#8: till vem menade du?
#8:
Jag har ju mer än de minsta måtten man får ha
#10 Nej ditt hus har för litet på ena måttet (höjden) 😊
#0: Har ett som egentligen är till marsvin. Så det är väldigt stort
#11: men det är väl inget problem?
#1: Bygger du ihop husen själv eller har du massor med kartonger hemma?
#13 Det är väl klart det är ett problem när huset du använder är för litet enligt lag. Det säger sig själv.
#14 Jag har massor av kartonger hemma och samlar på mig vid varje tillfälle. Sedan har jag en del köpta hus också såklart som jag använder.
Min hamster har inget problem med det. Jag tänker iaf inte köpa ett nytt då huset i sig är ganska långt!
Men snälla, lagen har utformat minstamåtten av en anledning.
Det är något man måste kolla upp innan man köper inredning till sin hamster. Det huset har dessutom snett tak vilket gör att dom lägre punkterna är betydligt lägre än dom borde vara.
Varför bryter du medvetet mot lagen istället för att bara ge hamstern ett nytt hus med bättre mått? Längden har ingen betydelse om höjden är för låg. Längd kompenserar inte höjden över huvudtaget.
Hur ligger det till med lagen om man har flera hus till en hamster? Behöver alla husen uppfylla minimimåtten då eller räcker det att hamstern har ett hus som gör det? Det borde ju logiskt sett vara så att alla hus måste ha lagliga mått såklart men har sett många som har ett stort hus och sen ett eller två mindre, som små krypin typ.
(Jag har inga för små hus själv, detta var bara en tanke som dök upp 😊)
#18 Alla ska vara godkända. :)
Mvh
Mig
#18 Alla hus/bolådor ska vara av godkända mått.
Men, sen kan man ju självklart ha kartonger och rör som inte är insatta som bolådor/hus utan för annan aktivering och väljer då hamstern att istället sova i ett rör så är det ju så det är. 😅
#0: Till mina dvärghamstrar använder jag Knuff från Ikea och dom är väldigt checka att ställa vattenflaska och matskål på.
Brukar även ställa lite stenar på så att klorna slipas lite.
Stort rymligt sovhus i trä 😊
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
#17 Förstår inte varför du måste vara så kraftfull i dina inlägg. Tycker det vore trevligare om stämningen var mer vänlig. Man kan få fram sin åsikt ändå utan att domdera.
#23 Är varken otrevlig eller "kraftfull".
Du kan omöjligen avgöra mitt tonläge i skrift. Så du har 100% missförstått mitt inlägg. Eftersom du upplever att jag är kraftfull i mina inlägg (vilket jag då tolkar som att du menar dom flesta av mina inlägg) så kan jag meddela att det är så jag skriver och är varken otrevlig eller elak.
- Redigerat 2021-07-15 16:36 av Cireea
#24 Det e just det som är svårt med text - man ser inte personens kroppsspråk. Jag har iallafall upplevt det så men e ju bra om så inte var fallet.
#25 Tråkigt att du upplever det så men jag kan försäkra dig om att jag inte alls avser att vara ovänlig. Jag försöker lägga till smileys för att betona att jag är vänlig men det är inte alltid jag orkar 😅
#26 Skönt att höra 👍🙂
#24 Kan inte låta bli att inflika, men upplever dig enbart som kunnig och informativ och sättet du kommenterar som väldigt sakligt :)
-
Min Bosse har hus från Rodipet, 2 olika ur granit serien (TALALiN och MADiNA) samt deras största labyrinthus. Har även beställt deras Easy Clean Terra Ceramic serie (classic house, ceramic tube och ceramic burrow) för ett svalare alternativ i värmen.
#28: Fungerar det bra att beställa från rodipet? Vilket land beställer du ifrån?
Håller med dig angående #24 😊
#29 jag väljer sidan på engelska och beställer därifrån. Har fungerat jättebra de gånger jag beställt. 1-2 veckors leveranstid ungefär. Väldigt nöjd med produkterna också, har köpt grenar, mossa, hö (till mössen) mm. Lite dyrare kanske men helt klart värt det!
Rodipet har jag aldrig hört talas om. Kul att få tips om nya ställen 👍
#30: okej, tack!
Jag har trähus med måtten 22x15x12 😊
Vad är husmåtten? Har själv större än Jordbruksverket regler. Men jag hittar dem inte😅
#34 15×15x10 till guldhamster.
Du kan läsa om måtten i vår artikel "allmän skötsel" bland annat 😊
Aha okej ,men tack så mycket!☺️