Rimligt pris för guldhamsterungar
Jag undrar lite över detta med pris på guldhamstrar. När jag bläddrar på blocket så ser jag vissa som säljer ungar för 700kr st och vissa som säljer för 150kr st. Kostar vissa hamstrar mer en andra och isåfall varför? Alla ni uppfödare får gärna berätta om era priser.
Är lite nyfiken bara.
Skulle GISSA på att det har med stamtavla, om det är en professionell uppfödare eller en grosist/köksavlare, färg, ålder, art, ras mm.
Seriösa uppfödare av guldhamstrar tar ett pris mellan 400-500:-.
Exempelvis Svenska Hamsterföreningen har ett rekommenderat pris på 400:- sedan några år tillbaka, men under 2020/2021 har dom flesta uppfödare höjt till 500:- för att öka hamsterns status.
Köksavlare tar ofta betydligt lägre priser (ofta struntsummor såsom 50, 100 eller 150:-) men vissa tar liknande priser som uppfödare då dom ser att hamstrar kan säljas för det priset. Dom tar helt enkelt ett högt pris för att försöka tjäna på att ha bebisar.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-07-02 21:04 av Cireea
Som redan nämnt. Många tar kullar bara för att. Oftast är det föräldrar från zoo/grossist, utan stamtavla. Dvs ingen koll på vad som finns i släkten. De kan finnas bra folk. Men vanligt att de tar en kull bara för kul att ha en kull utan tanke på allt runt om. Och oftast kan de inte så mycket om hamster ifall köpare önskar råd och stöd.
Större risk att man gynnar hem som inte har okej burar, inte ger så bra Foder mm.
Samma verkar gälla en viss person som valt ta upp mot 700 på blocket. Inge stamtavla där heller trots så hög summa. Större risk att de bara föder upp för att tjäna pengar.
Flesta vettigare uppfödare följer de rekommendationer som finns. Och som nämnt ovan är det rekommenderad summa satt av förening på 4-500, förr var det mer 3-350 innan jag hade en längre paus. Själv valde jag följa alla andra för att det ska va mer jämnt, djuren få lite mer status osv.
Nog flesta har lagt samma summa om inte mer på köp av föräldrarna. Många har lagt mycket mer på att få hem bra linjer från utlandet. Inte ovanligt att uppfödare åker långt för att låna en passande hane för avel än att bara ta en i närheten som kanske inte är lika bra.
Flesta skickar med Foder och något mer till varje som flyttar. Flera har valt och kunnat gå på utställningar för att få en mer status på en del hamster, mer åsikter på hur bra den är osv.
Stamtavlor och registrerad i förening. Och en del har valt att bli registrerade uppfödare efter de varit medlemmar i över ett år, lite mer jobb än bara registrera djur.
Sedan kostar även stamtavlor en mindre slant som medlemskap, registrering av uppfödning mm.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Många kan vara dräktiga honor från zoo butiker, och dom vill bli av med ungarna.
#4: Det spelar ju ingen roll. Det är djur det med.
- Redigerat 2021-07-09 06:44 av blåbärskulan