Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsafoder
Läst 194 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
2021-06-03 19:52
0

För mycket foder?

Hej. Överallt där jag har läst så har det stått att dem ska ha fri tillgång till sitt Foder, så då kan man väl inte ge för mycket.. eller? Jag tänker på om man typ strör ut det över buren. Tackar i förväg :D hamstrar äter ju ändå bara när dem är hungriga 😊

• Redigerat 2021-06-03 19:53 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Bilbo123
2021-06-03 21:06
0

Min ena hamster är så glupsk att hon inte kan ha fri tillgång till sitt Foder. Utan jag får helt enkelt ge henne en bra mängd per dag så äter hon/lägger det i boet direkt.Medans mina andra alltid har tillgång till sitt Foder då dom äter när dem känner för det och en portion räcker i minst en dag. Sen brukar jag fylla på varje dag ändå då dem ändå äter minst halva skålen varje dag. :) tror det beror lite på hur hamstern är.

91Marran
2021-06-03 22:12
0

#1 Går den som inte kan ha fri tillgång på Foder upp i vikt? Isåfall hade jag bytt Foder.

Mvh
Mig

• Redigerat 2021-06-03 22:13 av 91Marran
Bilbo123
2021-06-03 22:17
0

Hon håller sig superfrisk och jag ser till att hon alltid håller sig i bra form just på grund av det. Jag ger henne en lagom mängd. I början när jag fick henne så hade hon fri tillgång men märkte att detta inte var bra för henne då hon gick upp väldigt mycket i vikt och blev påverkad på ett negativt sätt. Så på grund av det så är jag tvungen att hålla koll satt hon inte äter för mycket.😊

91Marran
2021-06-03 22:19
0

#3 Hur ser värdena ut i fodret?

Mvh
Mig

Bilbo123
2021-06-03 22:22
0

Det heter Bunny hamsterdröm expert

Bilbo123
2021-06-03 22:23
0

Eller nåt i den stilen

Cireea
2021-06-04 02:32
0

Hamstrar nöjesäter inte så nej, det kan inte bli för mycket Foder på så sätt att dom sitter och äter trots att dom inte behöver äta. Dom äter när dom behöver det, vilket är ofta på grund av deras ämnesomsättning.

Däremot kan hamstrarna plocka ut det godaste om man inte väntar med att fylla på förrän allt Foder är slut, därmed kan dom gå upp i vikt då dom ofta plockar ur det fetaste (exempelvis feta nötter, mjölmasken osv).

Att dom har fri tillgång betyder inte att man alltid ska fylla på skålen så den är stupfull dygnet runt. Fri tillgång innebär att man aldrig portionerar ut fodret på det sättet man gör med exempelvis hundar och att det ska alltid finns Foder i buren. Det vill säga att även utstrött Foder eller deras matförråd räknas som fri tillgång då dom inte behöver vänta på Foder vid en angiven tid, dom kan äta när dom vill.

Det viktigast är egentligen att se till så att dom äter upp majoriteten av fodret innan man fyller på, detta för Att undvika att dom plockar ur det godaste vid varje påfyllning och lämnar vissa delar. Så länge det finns Foder så är det fri tillgång. Det är först när man begränsar deras möjlighet att äta som det inte blir fri tillgång.

En hamster måste alltid ha Foder i buren då deras ämnesomsättning är betydligt snabbare än vår. Dom småäter ofta för att kroppen ska fungera som den ska.

Fri tillgång är det som gäller, något annat vore rent olagligt då detta står med i L80.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2021-06-04 02:38 av Cireea
Cireea
2021-06-04 02:34
0

#1 Att inte låta din hamster ha fri tillgång är olagligt, bara så du vet.
Om din hamster blir så överviktig så bör du snarare se över att anpassa fodret, exempelvis plocka ut fetare delar. Alternativt se över aktiviteten.

Hamstrar nöjesäter inte såsom hundar eller katter kan göra, så din hamster blir inte fet för att skålen är full utan det är något annat som påverkar. Exempelvis då att den är känslig för fett och då lätt går upp i vikt, då får man anpassa.

Bilbo123
2021-06-04 07:04
0

Ok! Tack för tips. Kan man ge pellets? Tänkte att det inte finns jättemycket feta fröer

Bilbo123
2021-06-04 07:12
0

I början så fyllde jag den direkt när hon hade ätit upp.så åt hon upp det och fyllde igen. Detta gjorde så att hon blev väldigt fet.
Hon petar inte ut något utan glufsar i sig allt på en gång. Tänkte då att det skulle vara bra om jag begränsade henne lite. Det du säger om att dem inte äter för nöjes skull är förmodligen sant då det stämt in på alla som jag haft genom åren. Men just hon mår inte bra av det och äter onödigt mycket.
Om jag inte ska begränsa henne så vad tycker ni jag ska göra då?😊

Bilbo123
2021-06-04 07:15
0

Vill ju såklart att hon ska ha fri tillgång men sist så funkade det inte. Tacksam för tips!

Bilbo123
2021-06-04 07:19
0

Tror verkligen inte det handlar om aktivitet då hon är uppe och springer i hjulet, gräver gångar och leker i hagen otroligt ofta👍🏻

HaMsTeRpLaMsTeR123
2021-06-04 08:44
0

Min hamster äter inte alls mycket ur skålen men däremot så är alltid maten jag strör ut borta ( all ) förutom på de lite krångligare ställena. Så det brukar bli att jag strör ut varje dag några matskedar ofta 1 .1/2 . Och så har jag mat i skålen om hon skulle äta upp all mat jag strött utan att fylla på nytt. ( händer nästan aldrig men om jag typ fyllt på för lite eller något så är det alltid bra att hon kan äta sitt Foder även om det inte är lika roligt) 😅

Cireea
2021-06-04 10:00
0

#10 om hon åt upp all mat direkt vid påfyllning låter det snarare som att hon är hungrig då det är enda anledningen till att dom skulle äta så pass mycket åt gången.

Låter snarare som att hon hamstrat maten och lagt det i ett förråd.

Bilbo123
2021-06-04 10:41
0

Ok. Så jag ska fylla på direkt när det tar slut?

Cireea
2021-06-04 14:31
0

#15 Inte nödvändigtvis när skålen är tom utan när förrådet börjar minska. Fri tillgång betyder som sagt att det ska finnas mat fritt i buren, sen om det ligger i en skål eller i deras bo kvittar😊

Bilbo123
2021-06-04 16:39
0

Ok tack!😊

Pizza
2021-06-05 07:55
0

Min har fri tillgång. Jag strör ut maten i buren så den får leta själv