Prick i hamster öga snälla hjälp
Hej!
Idag när jag såg att min hamster åt så såg jag att han hade en grå/blå prick det var lite dåligt ljus så är ej säker på färgen på pricken. Men det var någonstans i grå/blå/vita hållet. Pricken fanns inte där igår vad jag såg och han verkar må fint och äter och springer. Han är ca 1,5 år gammal och är en dvärghamster. Vet ni vad detta betyder måste jag åka in till veterinären?
- Redigerat 2021-05-11 00:07 av Cireea
Möjligt att det är någon form av starr som kommit med åldern. Det försämrar hamsterns syn vilket är vanligt när dom blir äldre.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: är detta farligt? Behöver han någon medicin eller kan han leva med det utan problem?
#3: starr i sog är inte farligt, det som är farligt är vad som kan hända pågrund av starr. Starr finns i föertalet arter, däriblanf människor, hästar och hanstrar.
Starr är inteskadligt ensamt men som sagt ovan så påverkar detta varelsens synförmåga vilket ökar risken för skador och olyckor. Så jag akulle rekomendera att du kollar över vilken burinrednibg du använder. För mer info skulle jag rekomendera att fu googlar, kollar i böcker eller pratar med en veterinär :)
Så ledsen för alla stavfel, skriver på mobilen -.-”
#3 Precis som ovan mig här säger så är starren i sig ofta ofarlig. Det är väl om han har någon mer "elakartad" form av det, vilket du kan kolla hos veterinär.
När jag haft hamstrar med starr, vilket hänt några gånger då det är vanligt när dom blir gamla, så har jag sett till att säkra inredningen. Exempelvis inga hyllor eller hög inredning som hamstern kan falla från.
Jag brukar även se till att hålla inredningen på samma plats efter städning så hamstern lättare kan orientera sig. Har haft ett par hamstrar som blivit helt blind men det gick fint så länge inredningen var densamma.
Var kanske lite extra försiktig när du hälsar på hamstern, var noga att den hör dig eftersom den kan ha svårt att se handen komma.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck