Hamsterblandning
Hej!
Jag tänkte testa blanda eget hamster Foder. Jag tänkte ha i AXA grynblandning, lite olika frön och annat smått och gott, för proteinet tänkte jag använda hund eller kattmat. Jag undrade bara vilken sorts kattmat ni använder, finns det ett särskilt märke som är bäst, eller måste den innehålla något speciellt?
Tacksam för svar.
- Redigerat 2021-05-09 17:54 av Cireea
Undvik kattmat då det innehåller taurin.
Axa grynblandning är en bra bas. Jag använder gula ärtor för tänderna.
Vad ska du ha för värden?
Mvh
Mig
Jag la till etiketter, kom ihåg det till nästa gång. Alltid relevanta etiketter.
Jag har torrfoder till hund i min blandning och rekommenderar även andra att ha det om man nu vill blanda eget. Undvik kattmat som #1 säger.
Det viktigaste är att dina värden blir rätt. Kommer du ha någon foderblandning som bas eller hur tänkte du bygga upp ditt Foder? Vad satsar du på för värden?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Inte helt säker faktiskt, borde nog kolla lite mer fakta innan jag blandar, tack för tipset om Att undvika kattfoder!
#3 Ja det tycker jag absolut du ska.
Att blanda Foder är svårt då varje ingrediens ändrar värdet på hela blandningen. Man måste ha god kunskap om näringslära och vad hamstrar behöver för att det ska bli bra.
Om du vill blanda efter ett redan färdigt recept så har Silvertussen bra recept på sina sida:
https://silvertussen.weebly.com/foder.html
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck