Sjukdomar..
Hej! Snart kommer ju en liten hamster hem till oss så jag vill gjärna lära mig om eventuella sjukdomar som den kan få. Var kan man läsa om det?
- Redigerat 2021-03-18 13:25 av Cireea
Guldhamster eller dvärghamster?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Guldhamster😊☹️
https://guldhamster.ifokus.se/discussion/1293382/sjukdomar här är en tidigare diskussion. Vet att den är lite gammal men i a f. Hoppas den hjälper 👍😀
Jag är helt borta!
Ska gå och leta efter mig själv nu.
Om jag kommer tillbaka innan jag kommit tillbaka får du gärna be mig stanna kvar och vänta på mig
- Redigerat 2021-03-18 13:24 av VärldensSötasteHamster🥰💖😍
Ok tack ska läsa igenom den:)
Läs mer inne på SHFs hemsida:
http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster/sjukdomar-2082381
DOCK, notera att allt som står om papova där är oväsentligt. Det är sånt som behöver uppdateras. Papova är alltså INTE något man behöver oroa sig för.
Läs mer om vad SHF skrev 30/7-2016:
http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster/nyheter-papova-18380716
- Redigerat 2021-03-18 13:25 av Cireea
Okej men är ska jag läsa båda eller bara ena? Jag tänker om dem är samma eller ja ja jag läser båda ändå😂
#6 Det är mer eller mindre samma information i båda länkarna. Det enda som skiljer är min sista länk. Dock är SHFs sida mer uppdaterad, förutom kring papova. Så det är väl egentligen bäst att läsa där.
- Redigerat 2021-03-18 13:30 av Cireea
Ok men om jag har läst rätt.. kan hamstrar få papova ( vet inte om jag stavade rätt ) men deras kroppar skapar ett försvar? Rätta mig om jag har fel, vill gjärna veta /;
- Redigerat 2021-03-18 13:42 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Du får fråga Cireea för jag har inte riktigt koll. Men det är bra att du vill lära dig så mycket om din inkommande sötnos🤩🥰😍🐹
Jag är helt borta!
Om jag kommer tillbaka innan jag kommit tillbaka får du gärna be mig stanna kvar och vänta på mig
#8 Hamstrar kan fortfarande få papova, ja. MEN, hamstrar idag har byggt upp en resistens mot papova. Kan absolut fortfarande hända att enstaka djur får papova, men det är långt ifrån ett lika stort problem idag som för många år sedan.
Grejen var att vi i SHF hade ett medlemsmöte om det här där man diskuterade det här med papova 2016. Jag var en av dom som argumenterade för att vi skulle skippa alla karantäner och isoleringarna, då vi genom det egentligen gjorde hamstersverige en björntjänst. Genom att isolera djuren gav vi dom aldrig en möjlighet att bygga upp ett försvar mot papova. Om man istället öppnade upp för utställningar, skippa karantäner för papova samt sluta med isoleringen fick hamstrarna bygga upp ett försvar och en resistens mot papova.
Idag ser vi sällan fall med papova, enstaka gånger har det kommit något djur med papova. Idag rekommenderar man att man helt enkelt avlivar djur som insjuknar i papova, det finns inget botemedel och är inte något ett djur ska behöva leva med. Friska hamstrar i samma hem kan fortsätta som vanligt i avel, utställning och livet generellt.
Så med andra ord, inget att oroa sig för och det är väldigt sällsynt att djur får papova och när det händer är det enstaka individer som drabbas.
- Redigerat 2021-03-18 13:48 av Cireea
#10: Bra skrivet👍
Jag är helt borta!