Leksak/ Gnagarrulle
Tipsar om att göra denna leksak/Tuggrulle till eran hamster väldigt smart och kul, min hamster älskade det!
Du behöver:
Valfri fröblandning
Toarulle
Mjöl
Vatten
Gör såhär:
Ta hälften mjöl hälften vatten (inget mått)
Blanda det och pensla på på toarullen doppa sedan toarullen i en fröblandning och låt torka:)
(Mjöl och vatten blir som ett klister)
:)
- Redigerat 2021-03-20 20:42 av Cireea
Vad bra!!! Vilken fröblandning använder du?
#1: har gjort en egen med lite solrosfrön,pellets etc :)
Ska det vara varmt eller kallt vatten i hamsterlimet?
#3: spelar inte så stor roll helst ljummet
okej ska testa det imorrn då. Tack!
#6 Hahaha vilken söt bild 😂😍
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack! Han gillar att krypa igenom varenda möjliga hål😁
#6: åh va söt bild, och va kul att han tyckte om den😂🥰
#0 Jag har också gjort en. Men jag har lite frågor… Hur fick du på fröblandningen, jag fick sitta och sätta på ett frö i taget? Och är vetemjöl säkert?
Jag är helt borta!
Ska gå och leta efter mig själv nu.
Om jag kommer tillbaka innan jag kommit tillbaka får du gärna be mig stanna kvar och vänta på mig
Ja det är det men du ska ju helst ta ett nyttigare.’
#10: ja det är det, du gör ju som ett klister med mjöl och vatten
#11: Man måste inte ha de, man kan ha det som ett godis också
#11 Vet du vilket mjöl man kan använda istället?
#13 Precis, hon ska bara få den någon gång ibland
Jag är helt borta!
Om jag kommer tillbaka innan jag kommit tillbaka får du gärna be mig stanna kvar och vänta på mig
#14: Vanligt vetemjöl.
#15: Ok tack!
Jag är helt borta!
Jag men det är ju bättre med ett lite nyttigare😊🙃 men ja som sagt man måste ju inte
#17 Vilket mjöl menar du är nyttigare att använda?
#18: hon menar fröblandningen
#17 Fast det är ju meningen att det ska vara en godsak som dom får nån gång ibland
#19 Jag antog att hon menade mjöl då första gången hon svarade var när någon frågade om vetemjöl var säkert.
Men vilket fröblandning man ger spelar ingen större roll. Jag brukar använda min egen foderblandning när jag göra sådana rullar. Brukar vara uppskattat även om det är "det vanliga fodret".
#20: jag hade det vanliga fodret hon fick dagligen
#22: har blandat olika förblandningar med Verselaga complete
#23 Hur blev värdena då?
Ursäkta.. tar tillbaka det jag skrev om vetemjölet. Om det bara är till godis så. Tänkte att man kanske kunde ta ett nyckelhålsmärkt eller något sådant :p
#21: Jag hade det vanliga fodret men utan några grejer och sedan hackade jag godis till typ mjöl och hade lite av det runt hela så att den skulle få en god lukt. Jag vet inte om det hjälpte man Kiwi uppskattar ju rullen så jag antar det.
#24: vad menar du
#28: hur räknar ja ut de?
Var kan man lära sig om näringsvärdena för att kunna blanda eget Foder? Skulle gärna vilja kunna
- Redigerat 2021-03-20 14:39 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#30 Gör ett Excelark. Det gjorde jag när jag hade hamster.
Mvh
Mig
#29 Ja det kan vara klurigt om man inte vet hur man gör. Man måste räkna på varje enskild ingrediens näringsinnehåll och sen hur det förändras när man kombinerar en ingrediens med en annan. Även mängden spelar roll.
Rekommenderar att man inte blandar Foder om man inte är insatt. Sånt där kan skapa mycket problem för hamstern då värdena i den nya blandningen kan vara helt åt skogen.
Jag brukar göra sånt! Min hamster älskar det ! Hon äter till och med upp toarullen är det farligt?
#33 Nej, det är inte farligt att din hamster gnager på papp. Dom äter inte upp toarullen utan gnager sönder den.
Det är bra för deras tänder ( att tugga )😊