Zoo.se (JOBBIGT/OBEHAGLIGT ÄMNE)
Jag undrade om någon annan läst/tittat på repotaget om zoo.se idag. Jag såg det nyss på aftonbladet. Min fråga är hur folk resonerar kring detta nu. Kommer ni firtsätta köpa saker därifrån eller inte? Personligen kommer jag inte köpa ngt därifrån nu.
Länk(TUNGT/JOBBIGT ÄMNE): https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAmP6e/doda-djur-ligger-nedfrusna--slas-ihjal-mot-bordet
- Redigerat 2021-04-14 12:32 av Cireea
- Redigerat 2021-03-10 08:46 av Jillyana
#0: Ja, jag har sett reportaget.
Eftersom jag är emot försäljning av levande djur i butik, har jag aldrig någonsin handlat från zoo.se, och jag tänker inte göra det heller. Aldrig i livet. Jag handlar ingenting från butiker som säljer levande djur.
Redan för tre år sedan hade vi en diskussion om zoo.se och deras djurhantering inne på marsvin.ifokus.se.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1414097/zoo.se-saljer-levande-smadjur-over-natet
Ah okej :) håller helt med dig och ditt resonemang. Tack för länken :)
Folk verkar väldigt upprörda av avslöjandet, och det talas om bojkott av zoo.se.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9opa5/hot-om-bojkott-efter-200-sekunders-avslojande
Visst är det dags att vi allihop börjar bojkotta alla butiker som säljer levande djur? Det är enda sättet att komma åt dem, att se till att de inte får några inkomster.
#3: Låter dom en vettig reqktion på det. Hr själv inte handlat där, men kollat, och nu är det ju cerkligen ett nej till det!
För några år sedan då jag handlade så hörde jag en ormägare diskutera avlivning av råttor. De drog i svansen så knäckte de ryggraden på råttan. Jag vet inte om det är human avlivning. Men vi använder ju råttfällor och jagar. Jag vet inget annat än detta med råttorna.
Bra att sånt här uppmärksammas och att folk börjar inse hur fel det är med djur i butik och även lär sig mer om aveln bakom djuren.
Tycker väl i för sig inte att det största problemet är att dom avlivar sjuka djur (slag mot huvudet är en godkänd metod så det i sig är inte kontroversiellt eller fel) utan snarare handeln med djur generellt. Tycker alla djuraffärer ska stoppa handeln av djur. Istället bör butiker rekommendera seriösa uppfödare i närheten och på så sätt samarbeta med uppfödare.
Sen har Zoo.se varit på tapeten länge. Dom har exempelvis djur som varor på sina hemsidor där man kan "beställa" ett djur. Helt sinnessjukt..
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Neej vad hemskt! Jag inte har inte beställt någon gång från zoo. Se, och kommer aldrig göra det heller.
Själv köpte jag mina hamstrar från en djuraffär på grund av att jag var okunnig och visste inte hur djur behandlades där, 😣jag ångrar mig supermycket och bara önskade att jag var påläst innan jag skaffade djur. Men köpt är köpt, och jag kommer aldrig mer köpa några djur från djuraffärer 😊
- Redigerat 2021-03-10 18:03 av [🐾Hamster🐾]
Darför jag aldrig köper därifrån..
:)
Läste på FB att många stödjer Zoo.se. Man ska tydligen slå dem i en påse rakt i bordskanten. Slå dem med en skiftnyckeln i nacken. Att de har sjuka djur är ingen fara. Det är bara att byta leverantör. Jag blev nästan illamående av vissa kommentarer.
När jag avlivar så tar jag nacken ("krossar"). Tar två sekunder. Är man snabb så hinner de inte reagera och det går inte fel om man gör det på rätt sätt. Hinner de reagera så gör du på fel sätt.
Mvh
Mig
Jag tycker det här är så hemskt!
- Redigerat 2021-03-10 22:14 av Tg2008
#9: Hur kan man ens avliva ett djur på det viset du skrev. Varför intr gå till en veterinär istället.
- Redigerat 2021-03-10 22:01 av blåbärskulan
#10: Sluta bara stötta dom?
:)
O
- Redigerat 2021-03-10 22:13 av Tg2008
#11 I vissa fall finns det ingen som helst möjlighet att åka in för en avlivning. Många gånger är det dessutom bara ett större stressmoment än att snabbt avliva på plats hemma. Då blir det inga resor eller stressiga miljöer, dom somnar in på en millisekund i en miljö dom är trygg i.
Tänk dig själv en hamster som är så akut sjuk att du inte hinner åka in. Ska den ligga och självdö då menar du? Självklart inte. Då avlivar man hemma.
Det är inte alla som klarar det eller kan göra det, och då ska man givetvis avstå. Men har man kunskapen och klarar av att göra det så är det många gånger betydligt mer humant att göra på det sättet.
Jag avlivade relativt nyligen en liten bebis på knappt 2 veckor som inte var livsduglig. Det var mer humant för oss att avliva hemma snabbt än att böka iväg till en veterinär. Bebisen var borta på ett ögonblick, kände ingenting och slapp lida. DET är att ta ansvar.
MED DET SAGT..
Det är inte avlivningsmetoden (hårt och snabbt slag) i sig som är hemsk. Inte i mina ögon i alla fall. Det som är hemskt är att det ens kommer så pass sjuka djur till butiken. Att det avlas fram sjuka djur gång på gång utan att man bryr sig om det. Det är bara ännu ett bevis på hur vidrig aveln bakom dessa djur är. Tänk er hur många tusentals djur som kullas bort (avlivas) från grossister varje år. Hade aveln varit kontrollerad och där man väljer kvalité framför kvantitet hade det aldrig fötts så många djur med missbildningar och sjukdomar som det gör idag. Så är det bara.
Nej, jag står fast vid att djur inte hör hemma i butik. Förbjud försäljning av djur över disk så kommer också grossistaveln och köksaveln försvinna.
- Redigerat 2021-03-10 22:47 av Cireea
Jag åker aldrig till veterinär igen och avlivar. Blev utskälld och hon stack igenom hamstern och in i sin hand. Det skriket från hamstern ekar i huvudet än i dag. Jag lägger inte 750:- för djurplågeri. På ett annat ställe tog det sån tid att avliva så hamstern kämpade emot in i det sista. De skulle droga med gas för att han var för vild för att avlivas. Hon sa att hon aldrig sett någon som kämpat så hårt. Hon kunde i och för sig ge sprutan på ett bra sätt.
Sa till den första att jag hade gjort det bättre själv. Det var inte poppis.
Nja ta till veterinären är en stress i sig och då uppleva detta är inte kul. Bli utskälld för att bland annat gråta är inte ok.
Mvh
Mig
#15: blev du utskälld för att gråta? 😳
#16 Det blev jag. "Det är ju bara en hamster. Vad gråter du för". Jag sa till hamstern när jag höll i henne att hon fick naffsa på mig för att hon var stressad och rädd. Då blev hon som avlivade ännu argare. Jag sa till henne att det är min hamster och att den visst får bita.
"Vill du betala innan eller ja det är inte så jobbigt med en hamster så du kan betala efteråt!"
Veterinären som skulle operera hamstern blev sjuk så jag fick gå till denna veterinär istället och avliva. Det gör jag aldrig om.
Mvh
Mig
#15: stack igenom hamstern i sin hand??
#18 Hon skulle ge sprutan och tryckte igenom hamstern in i sin egen hand. Hoppas att hon fick ont.
Mvh
Mig
#19: nej men fy🤭🤯😭
Aftonbladet fortsätter sin granskning av zoo.se och det är inte vackert det som kommer fram. Sjuka djur från en ökänd djurhandlare som transporterats hela vägen från Nederländerna för att sedan avlivas när de kommit fram.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAm4zE/zoose-samarbetade-med-okand-handlare
Kan vi inte alla ta vårt ansvar och sluta handla någonting alls i butiker som säljer djur? Den här handeln med levande smådjur måste ta slut.
Ja det måste få ett stopp, de som har ormar köper möss som de drar i svansen så ryggraden bryts. Det hörde jag då jag var på Arken , själv.
Vi sätter ut råttfällor, jagar och stackars slaktdjuren och värst är minkuppfödningen och rävar som får en elstav i rumpan som avlivning. Ja vi behandlar djuren hemskt! Vem har gett oss mandat att göra djuren så illa?
Hoppas den här tråden får flera av dom här inne som har uppmuntra till oseriös avel att inse varför vi är många som kämpar mot detta.
Tänk er att det är djur som dessa som folk avlar på. Okontrollerad och vidrig avel på djur som kommer från massproducerande fabriker med noll kvalité.
Dessa artiklar berör Zoo.se men det är så många fler butiker som tar in från samma typer av platser. Köp aldrig djur i butik. Det spelar ingen roll var dom påstår att djuren kommer ifrån.
#23: Jag skulle vilja dra det längre. Köp ingenting i butiker som säljer levande djur. Ingenting.
#24 Självklart, det håller jag med dig om.
Jag kommenterade just djuren då det förekommit en del uppmuntran på sajten tidigare i år (vilket resulterade i nya regler på sajten) där man inte såg problematiken med djur från butik eller att man avlade på dessa.
#25: Om man inte ser problematiken med djur från butik så har man verkligen inte fattat någonting om den hemska verksamhet som pågår i grossistledet, och som man möjliggör just genom att köpa djur från butik.
Problemet blir om man bara ensidigt fokuserar på att inte köpa djur från butik, att djursäljande butiker normaliseras, och att folk känner sig lite duktiga för att de inte köper djur i butiken, medan de däremot glatt fortsätter att köpa alla tillbehör i samma butik.
Djurbutiker som säljer levande djur tjänar ofta inga större mängder pengar på själva djuren. De tjänar pengar på tillbehör, och djuren används mer som lockbete för att få in folk i affären.
Ingen borde handla någonting alls i butiker som säljer djur, tycker jag.
Bara en fråga.. eftersom ni tycker att man inte ska köpa sina tillbehör från djuraffärer som säljer djur , jag håller 100000000 % med (hela den här tråden har handlat om det) var kan man köpa sina hamster saker?
- Redigerat 2021-03-12 21:55 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#27 Nätet är ett jättebra alternativ, exempelvis Zooplus.
#26 Tyvärr är det många som inte sett problemet med djur i butik. Dom har ju "fått så himla trevliga hamstrar från butik" så det kan ju absolut inte vara något fel på aveln bakom dom. Usch, blir arg bara jag tänker på det.
#27: Det korta och enkla svaret är att man handlar i butiker som inte säljer levande djur. Antingen på nätet (men då får man kolla upp noga så det inte döljs någon djurförsäljning någonstans, zoo.se är ett bra exempel på en nätbutik att undvika) eller i fysisk djurbutik som inte handlar med djur. Om jag går in i en djurbutik så brukar jag titta runt för att förvissa mig om att de inte har några djur till salu, och ser jag inga så brukar jag fråga personalen om de säljer levande djur. Ser jag djur i butiken, eller om personalen bekräftar att de säljer djur, så går jag därifrån utan att handla.
#29: Att aveln bakom butiksdjur måste vara okej för att själva butiksdjuret är trevligt är ett fascinerande naivt resonemang. Något som man tar till för att rättfärdiga sitt beslut att köpa djur i butik, för att man aldrig ens reflekterat över att det finns andra sätt att köpa djur på. Det är det som är det stora problemet, tror jag, att djurförsäljning i butik är så normaliserat att folk tycker det är okej. Det är det inte.
Håller med!
#17: Den borde du klagat om till chefen minst. Hoppas du gjorde det. Sådana ska inte jobba med djur.
- Redigerat 2021-03-13 13:01 av blåbärskulan
Men en sak jag håller fast vid är, vem ska köpa djuren de har i affärerna då? Var ska de stackarna vägen om ingen tar dom?.. Tar gärna hand om sådana som inte haft det så bra. Precis som katter som hamnar på katthem. Eller blandraser, de är inte mindre värda än renrasiga katter. Men jag vill inte stödja dålig avel för det. Men djuret själva kan ju inte hjälpa det.
Det jag menar är att själva problemet är ju att de säljer djur från början.. Det är ju affärerna som ska sluta sälja dom i vilket fall. Därför vore det ju jättebra att sluta köpa saker av sådana affärer.
- Redigerat 2021-03-13 13:06 av blåbärskulan
#33: Ingen ska köpa djuren i affären. Så länge som de säljs så kommer affären ta hem nya djur för försäljning. Genom att köpa ett zooaffärsdjur så bidrar man till att skapa efterfrågan på djur, uppfödda av grossister, transporterade genom halva Europa. Det är just den verksamheten som måste ta slut, och det enda sättet att få slut på den är om ingen köper. Aldrig någonsin.
Djur i butik som inte blir sålda skickas antingen tillbaka till grossisten eller avlivas. På så vis får både butiken och grossisten känna av en minskad efterfrågan. Butiken kommer ta in färre djur, och grossisten kommer föda upp färre djur.
Om du vill göra en god insats för djur som inte haft det så bra, så ta emot omplaceringar istället. Genom att "rädda" djur från butik så bidrar du till att fler djur kommer att hamna i butik. Det är kontraproduktivt.
#34 Mycket bra skrivet.
Personalen skiter i varför du köper djuret, bara att du köpte. Köp inte i butik. Så enkelt är det bara.
#34: Ja, men jag sa inte att man ska köpa från djuraffär. Men jag anade att det skulle tolkas så. Det jag sa var, att jag tycker synd om djuren och att de ska behöva avlivas för det eller komma tillbaka till samma ställe. Felet från början är ju att de ens säljer djuren. Det var så jag menade.
#34: Har också skrivit att jag inte kommer köpa djur från djuraffär mer. Men jag tror du missförstod hur jag menade.
#34: Precis som med katter och andra djur med för den delen tycker jag det är fel att de ska avlivas bara för det. De kunde väl ges bort då, eller något. Så inte affärerna tjänar på det. Bara de inte kommer tillbaka dit eller avlivas om du förstår hur jag menar. För det är synd om djuren. Svårt ämne helt enkelt.
- Redigerat 2021-03-14 10:51 av blåbärskulan
#36: Jag håller med dig om att problemet är att butikerna ens säljer djur, men det kommer de ju hålla på med så länge som folk köper. Eller så länge som folk lockas in i butiken av djuren, och sedan köper andra saker. Folk med djuraffär är ute efter att tjäna pengar, precis som alla andra. Inte sjutton har de djuraffär för att de tycker så mycket om djur.
Jag kan också tycka synd om butiksdjur. Det jag försökte vara tydlig med är att ingenting blir bättre av att man köper dem. För varje butiksdjur som köps kommer ett nytt att födas rakt in i misären. Och så fortsätter ruljansen.
Enda sättet att få slut på skiten är att vi allihop konstant vägrar att handla någonting alls I butiker som säljer djur. Och att vi motiverar och förklarar för alla vi känner, så att de gör detsamma.
#39: Ja eller att de gör något förbud för det så butikerna inte får sälja djuren. För djuren ska inte behöva avlivas eller åka tillbaka dit för det… Enligt mig.
- Redigerat 2021-03-14 11:14 av blåbärskulan
#40: Det finns absolut ingenting som förhindrar att du engagerar dig politiskt och verkar för ett förbud mot försäljning av levande djur I butik.
Dock, eftersom det behövs ett politiskt beslut för att få igenom förbudet så kommer det ta tid innan det händer. Det vi alla kan göra, redan idag, är att vägra handla någonting alls i butiker som säljer djur.
#41: Vadå att jag ska det? Alla kan väl tex säga åt butikerna att sluta. Där kan man ju börja iallafall. Någon måste ju ta hand om de stackars djuren som redan hamnat i affären ändå. Förstår hur ni menar. Men jag tycker synd om de djur som måste tillbaka dit eller avlivas för de råkar ha fel uppfödare. Bara för de inte har stamtavla är de inte mindre värda som djur. Precis som katter och hundar som är blandraser. Enligt mig. Men jag förstår hur ni menar.
- Redigerat 2021-03-15 13:20 av blåbärskulan
#42 Så vad föreslår du ska hända med dom djuren som är i butik per idag?