Ändrande teckning hos dvärghamster (vitiligo?)
Hej! Jag har efter lång längtan skaffat en liten Dvärghamster (perfekt nu när högskolorna är stängda och jag har hemmastudier).
Hon är cirka 4 månader och har en "vanlig" grå färgning men en av anledningarna att jag valde henne var att hon hade en lite udda vit fläck mitt i ansiktet och en liten vit fläck på ryggen. Men nu har den vita fläcken på ryggen spridit ut sig och blivit som en vit fyrkant istället (förlåt för att bilderna är lite suddig men hon har lite problem att sitta fint för kameran). Hon har inga sår eller hudproblem (vad jag kan se iaf) och hon verkar helt frisk och kry.
Och nu undrar jag om någon annan har haft samma fenomen? En grå hamster som börjar bli vit? Jag har några spekulationer om att det eventuellt kan vara någon form av vitiligo, eller är det vanligt att de ändrar färg med åldern? Hittade ingen information om liknande "fall" så tänkte fråga här :)
Min första gissning skulle vara vinterpäls. Hamstern ser nämligen ut som en Rysk vintervit dvärghamster, vilka har fått sitt namn av sin vita vinterpäls. Hamstern kan bli helt eller delvis vit, men behåller ålen på ryggen, innan färgen börjar komma tillbaka igen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#0: Förlåt om jag kommer in på nåt annat men har du bara en dvärghamster? Dvärghamstrar ska ju vara två eller fler🙃
- Redigerat 2021-03-06 14:31 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Hoppas inte att du skaffat ett djur bara för du är hemma mycket för det lät så i ditt inlägg… Dvärgar ska ha en kompis också enligt lag. Så du får skaffa en till om du inte har flera redan.
- Redigerat 2021-03-06 14:35 av blåbärskulan
#2: Ja hon är ensam. Hon bråkade med hennes kullsyskon så de behövdes separeras, hon var även tidigare adopterad av en annan som lämnade tillbaka henne då hon bråkade med sin burskompis där. Så jag adopterade henne med vetskapen att hon bör vara ensam.
#1: Jaha, men gud vad intressant! Kommer hon förbli vit tror du eller byter de "tillbaka" päls till mörkare igen?
#5 Ja den blir mörkare igen. :)
Mvh
Mig