Hamster verkar stressad i transportburen
Min hamster verkar bli väldigt stressad i sin transportbur. Jag har haft henne i den några gånger för att försöka vänja henne vid den men hon blir alltid stressad och försöker gnaga sig ut. Hon krafsar även på locket. Jag lät henne bara vara där i några minuter och tänkte att hon kanske skulle lugna sig men hon gnagde och krafsade mer och mer maniskt så jag tog upp henne igen. I transportburen hade hon strö från buren och toapapper från buren, inget annat okänt. Jag lade även i några frön och så länge hon var sysselsatt med dem gick det ganska bra, men så fort de var slut började hon gnaga och krafsa på locket och väggarna. Det är en sån här transportbur: https://www.djurmaxi.se//trixie-transportbur-pico-18-25144.html?gclid=EAIaIQobChMI-62rhZX87gIVEtWyCh1qnw_KEAQYFSABEgLRb_D_BwE
Kan man vänja henne vid transportburen genom att t ex låta henne vara i den en stund varje dag? Eller borde jag köpa något större, en petbox kanske? Det är jobbigt att se henne så stressad 😥
Jag skulle satsat på en liten större transportbur, helst en petbox där hamstern inte kommer åt att gnaga i taket eller liknande.
Dom flesta hamstrar tycker ju att transportburen är tråkig och vill ut, men det brukar lugna sig efter en stund. Allra helst mina yngre hamstra har dåligt med tålamod i transportburen, men efter 15-20 minuter brukar dom komma till ro.
Sedan är det inte alla som trivs i en transportbur och aldrig kommer till ro, och då får man helt enkelt bara använda den när det är nödvändigt.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-02-22 04:36 av Cireea