Campbells genetik och färger
Jag tycker det är spännande med genetik. Men har inte lyckats hitta så mycket att läsa. Vet att de flesta anlag är recessiva men att t. ex. platinum och mottled är dominanta. Man kan alltså räkna med platinum om ena föräldern är det. Svårare att veta hur färger följer med från leden längre bak.
Ett aktuellt exempel om någon har tid och lust att klura lite?
Mamman Opal platinum med Opal platinum och Black Eyed Argente i nästa led..
Pappan Black med Dove Silvering och Choklad Platinum i nästa led.
Vad kan man förutsäga i färgväg om eventuell kull? Hur mycket spelar leden längre bak roll för utslaget i kullen?
- Redigerat 2021-02-20 15:48 av Sniffer
Här har du en bra länk om du är intresserad 😊
http://www.hamsterforeningen.se/våra-arter/dvärghamster/genetik-campbells-2080252
:)
Jag avlar inte Campbells så kan inte hjälpa att räkna ut färger sådär på rak arm, men läs länken som #1 länkar till. Det står mycket bra på SHFs hemsida om genetik, färger, dominant och recessivt osv.
Dock så kan jag svara på din andra fråga om hur mycket roll bakomliggande led spelar in vid kull. Dom spelar faktiskt stor roll, både på färgbiten men också för andra genetiska saker såsom sjukdomar, beteende osv.
Recessiva gener kan hänga med i måååånga generationer, så var beredd på att något kan ha hängt med länge trots att det inte ligger i led 1,2 eller ens 3.
Jag fick rex i en kull trots att det inte fanns en enda synlig rex på hanens stamtavla i typ.. vadå.. 14-15 generationer eller något sånt sjukt. Det hade hängt med dolt i jättemånga generationer och dök sedan upp i en kull hos mig. Det var jättehäftigt.
Men du pratar om eventuell mor och far, samt deras föräldrar. Men bakom deras föräldrar då? Vad ligger bakom dessa? Har du en stamtavla vi kan få se? Blir mycket lättare då.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Tack, den artikeln har jag lusläst några gånger. Det är den enda jag lyckats hitta. Den beskriver väldigt bra. Så den kunskap jag läst mig till kommer därifrån. Har försökt mig på att skriva ett korsningsschema men går sisådär… 🤣 Är inte helt lätt även om det står att Campbells genetik är rätt enkel. 🤔
- Redigerat 2021-02-21 08:48 av Sniffer
#2: Tack för utförligt svar. 😊Det är detta som du beskriver som gör det såååå spännande. Viktigt det du poängterar att sjukdomar och beteenden också finns i anlagen. Därför mycket viktigt att bara avla vidare på friska, trevliga djur som kommer från seriösa uppfödare som gör sitt yttersta för att föra en hälsosam stam vidare och inte bara snöa in på exempelvis färger. Går inte att påtala detta tillräckligt. Alla djurarter har ju sina specifika problem med detta och det ser man tyvärr i bland att alla som föder upp djur inte tänker i samma banor. Kanske vanligare i avel med djur som genererar mer pengar att också ett mått av girighet finns med i spelet. Man kommer aldrig i från detta tyvärr, men att som uppfödare vara ansluten till en rasklubb som har förhållningsregler och kunskap samt att det finns ett "mentorskap" för nya uppfödare är bra. Oops, nu kom jag in i en annan diskussion, men nu gällde det färger och teckningar…..
Jag håller inte själv på med avel av hamstrar vilket man skulle kunna tro, så lägger inte ut fullständiga stamtavlor här. Har det i min närhet och har därför själv fått ett större intresse. Är sån att jag alltid söker ny kunskap där jag har luckor. 😂 Samt att det är lättare att förstå något genom konkreta exempel.
Det du upplevt tycker jag är fascinerande. Att det efter så många led plötsligt dyker upp något helt oväntat. Kul tyckte du, och det var ju bra. Det hade ju kunnat vara tvärtom. Man kanske avlar på exempelvis ett speciellt hårlag för att det där finns färre hälsoproblem. (Drar parallell till annan avel, inte just hamstrar) Då kanske det skulle kännas hopplöst om det plötsligt dyker upp något man försökt hålla sig borta ifrån.
Men det är ju också det som är charmen med födslar. Kan bli överraskningar. Lite som lotto, även om man har oddsen från början.
Jag tänker teoretiskt och hamster nu….. OM det skulle vara möjligt att inrikta sig på bara en enda färg utan tecken. Avla på detta i många led (förutsatt att det fanns tillräckligt med avelsmaterial). När skulle liksom "risken" vara över för att något annat dyker upp, om du förstår vad jag menar. Kanske beror på färgen. Man kan ju se i kaninernas värld, där vildkaniner kan föröka sig med våra sällskapskaniner, att en liten "rymling"kan ge upphov till exempelvis vita vilda kaninungar i en kull. Detta går dock ganska snart, efter inte så många generationer, tillbaka till viltfärgat, då det är ett dominant anlag.
När det gäller Campbells finns ju rätt många färger och en del teckningar. I det exemplet jag gav i min ursprungliga fråga vet jag att det finns flera olika färger längre bak i leden. Såsom Blue Fawn, Blue platinum, Black platinum, BEW.
Då kan det rent teoretiskt dyka upp vad som helst som finns i stamtavlorna? Med olika mått av sannolikhet. Mycket platinum borde det i alla fall bli. Då det finns hos ena föräldern och är ett dominant anlag. Borde det hypotetiskt sett då bli 50 % platinum?
#4 Recessiva gener kan som sagt hänga med fruktansvärt länge, och trots att du i flera generationer kanske bara får fram den färg du inriktat dig på så kan det helt plötsligt dyka upp något annat.
Du kommer ju behöva köpa in nya djur för att fortsätta färgavla, och dessa djur i sin tur lär bära på recessiva gener som du har längre bak i dina stamtavlor. Då kan det plötsligt dyka upp något som hängt med recessivt.
Du kommer nog aldrig kunna avla på endast en enda färg utan att det i kullarna kan dyka upp något annat (kanske inte alltid men det lär hända till och från). Däremot kan du ju välja att aktivt endast avla på avkommor med en specifik färg och sälja de med "fel" färg till andra uppfödare samt sällskap.
Jag antar då att du skulle satsa på färgavel, alltså avla på en specifik färg för att förbättra den?
#5: Tack för svar! Spännande! Mina funderingar har inget med egen avel att göra. Har inga hamstrar, men har haft. Dottern har. Är bara intresserad och allmänt kunskapstörstande. 😊 Brukar finnas mycket kunskap i sådana här intresseforum. 👍
Efter det du beskrev att det kan ligga dolda anlag som följer med i många, många led innan det plötsligt visar sig så började jag fundera. 🤔Skulle det ens vara möjligt att avla bara på en specifik färg… Ja, om man gör som du säger. Det kanske till och med finns någon som gör det. Men mer spännande kanske med fler färger i stamtavlorna.😊
#6 Finns dom som färgavlar, men självklart kan det dyka upp lite annat ibland i kullarna. Dock väljer dom aktivt att välja de med "rätt" färg, det vill säga den färg dom avlar på, för fortsatt avelsarbete. 😊